Een week nadat het weer spelbreker was tijdens de Belgische manche van de European Le Mans Series, waren diezelfde weergoden de Royal Automobile Club de Spa, organisator van het Racing Festival 2018, veel beter gezind. Zondag was het zonder meer een zalige herfstdag op het Circuit van Spa-Francorchamps…
Het waren de oudjes van de Belcar Historic & Youngtimer Cup die mochten aftrappen. Luc Moortgat (Porsche 964) won weer voor de mooie Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen en de BMW 325i E30 van Bas Van Elderen, zoon van Jan. Xavier Martens won ook weer, maar dan in de Historic Cup met een Porsche 911, voor de BMW 2002 van Floris Fick en de Ford Escort RS2000 van Michel Kowaleski. In de derde race was het Moortgat die weer de Youngtimer Cup won, voor Jan Van Elderen en Pierre-Yves Paque (Porsche 964) die eindelijk werd beloond. Martens deed de triple in ‘Historic Cup’, voor Guy François (Lotus Elan) en Fick.
De strijd was echt top in de Caterham Graduates, maar een neutralisatie na een ongeval aan Combes kortte de finale wel wat in. Rob Watts reageerde goed aan Blanchimont toen de safety car binnen kwam en won voor Jamie Winrow en de winnaar van gisteren, Mike Evans…
De Ginetta Nissan won weer in de Supercar, GT & Prototype Challenge, met achter het stuur Julien Schell, met een wagen van Pegasus Racing en dat vanaf de polepositie. De man uit Straatsburg was sneller dan de Duitser Max Aschoff, winnaar van de eerste race ne het Belgisch-Luxemburgse duo Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken. In de categorie GT, was er een zege voor de BMW M4 Silhouette van JR Motorsport met Verhagen-Meijer voor de beide Porsche 991 Cup van Roger en Edward Grouwels. In Supersport 2 won onze landgenoot Nicolas Delencre, in een Peugeot 308 Racing Cup.
In de tweede race van de Ford Fiesta Sprint Cup waren het opnieuw onze noorderburen die wonnen, met Loek Hertog voor Laurens De Wit en Liroy Stuart en dat na een echte secondenslag. Bij de Belgische deelnemers won Kenny Herremans voor het eerst dit seizoen, voor Martin Leburton en de leider in het kampioenschap, Stienes Longin. Bij de Juniors, was er weer een zege voor één van de broers Redant, Ayrton, voor Thibault Parmentier en Ruben Valckenaere.
In het Belcar Endurance Championship was de strijd om de zege er een tussen de diverse prototypes Norma M20 FC, en dat over 175 minuten. Het was een Drive Through op het einde die maakte dat de #111 Deldiche Racing by JDC Events van Luc De Cock, Tim Joosen en Thomas Piessens het haalde voor de #2 Russel Racing by DVB Racing van Hans Thiers, Jeffrey Van Hooydonk en Gilles Magnus. De #1 Aqua Protect Racing Team van David Houthoofd, François Bouillon en Kris Cools werd derde. De Porsche 991 Cup Belgium Racing domineerden in Belcar 1, de categorie van de dikke GT-wagens, met Dylan Derdaele en Nicolas Saelens die wonnen voor PK Carsport (Longin-Boonen) en Independent Motorsports (Stevens-Wauters-Wauters). De andere winnaars waren Wim Spinoy en Kenneth Heyer (onder toeziend oog van vader Hans Heyer…) in de Mercedes-AMG GT4 SRT #30 in Belcar 3, Van de Water-Beyers-Vangeel-Deckers in een BMW Z3 M in Belcar 4 en het trio Cascatau-De Kerpel-Hesels in een BMW 325i E90 in Belcar 5.
De laatste dag van het Racing Festival 2018 zag ook een demonstraie van een zestigtal wagens uit de Legend Boucles @ Bastogne, de voornaamste organisatie van de Royal Automobile Club de Spa. De Audi Quattro A2 Gr.4 of de Saab 99, maar ook de Alfa Romeo Giulia Super, ze waren er allemaal en de rijders reden met de glimlach een rondje op de mooiste omloop ter wereld! de deelnemers gingen dan naar de villa van de R.A.C. Spa, aan de Source, voor een drink waarmee de Legend Boucles @ Bastogne 2019, van 1, 2 en 3 februari officieel van start zijn gegaan.
Na drie dagen Racing Festival, sluiten Pierre Delettre en zijn team het seizoen 2018 af… alvorens morgen de persconferentie van de Legend Boucles @ Bastogne 2019 in te luiden, en dat in Bertrix.