In onze reeks zomertoeren hebben we al de Audi RS4 gehad, een zeer indrukwekkende wagen, maar de grootste verrassing van de zomertesten kwam niet uit Duitse hoek. We hebben immers een week lang meer dan genoten van een Koreaan, een zeer verrassende Koreaan, één die menige Duitser de loef kan afsteken: De Kia Stinger GT 3.3 T AWD. Deze nieuwkomer op de markt is een steengoede wagen, die nu nog enkel… bekend moet worden.
Foto’s: Benjamin Renard
De Stinger is een nieuwe modelvariant van het Koreaanse merk en is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: een tweeliter benzine met achterwielaandrijving, goed voor 255 pk, een 2.2 diesel met naar keuze achterwiel- of vierwielaandrijving (200 pk) en als fameuze kers op de taart de Kia Stinger GT 3.3 T AWD. Wij reden een week lang met die laatste variant, maar hadden geen week nodig om overtuigd te raken.
Nürburgring
Kia kondigde het trots aan, deze Stinger kreeg zijn ontwikkeling op de meest beruchte piste van onze contreien, de Nordschleife en dat onder het wakende oog van Albert Biermann, een ex-medewerker van BMW M. Als adelbrief kan dat alvast tellen. De auto is dan ook geen verbuiging van een bestaand model, neen, de Stinger ‘rust’ op een volledig nieuw platform, dat overigens ook voor Genesis, het luxemerk van Hyundai, zal dienen. Verdere technische kenmerken tonen ook aan dat het Kia menens is met een aanval op de gevestigde waarden van het segment van de Audi A5, Mercedes CLS of anders BMW.
Zo beschikt de Stinger over MacPhersons voor- en een multilink achteraan, bijgestaan door actieve dempers en een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting met variabel ratio. Maar ook motorisch is deze vierdeurs coupé geen doetje. De 3.3-liter twin-turbo V6 is goed voor 370 pk en 510 Nm koppel tussen 1.300 en 4.500 toeren per minuut. Dat laatste laat zich gevoelen, want aan de acceleratie van de Stinger lijkt gewoon geen einde te komen. Deze krachtbron is echt meer dan behoorlijk en rijdt heerlijk. Bovendien doet ook de 8-trapsautomaat zijn werk meer dan behoorlijk, maar voor wie wil spelen, zijn er ook de schakelhendels aan het stuur. De Stinger sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en haalt een top van 270 km/u. Indrukwekkend…
Speels
Binnenin oogt de Stinger goed, met oog voor detail en een prima afwerking. Dat de uitrusting volledig, neen zeer volledig is, hoeft geen betoog, dat is sowieso één van de troeven van het merk. De zithouding en de steun van de volledig elektrische regelbare zetels zijn echt top, ook voor grotere mensen, en het zicht op de weg is dat van een sportieve wagen en opnieuw merk je dat deze wagen over een 100% eigen onderstel beschikt en geen grotere, sportieve versie van bijvoorbeeld de op zich al steengoede Optima is. Verder biedt de Stinger een zee van ruimte en comfort.
De Stinger weegt goed 1.800 kilogram en er is geen ontkomen aan, dat voel je onderweg, maar de wagen heeft een prima wegligging, met een chassis dat nauwelijks ‘rolt’. De voorzijde van de wagen, die toch wel wat kilo’s moet torsen, blijft ook erg stabiel en dat betekent dat het bochtenwerk aan een meer dan onderhoudend ritme kan afgewerkt worden. Doordat de stabiliteitscontrole niet volledig kan uitgeschakeld worden, en deze versie over vierwielaandrijving beschikt, is echt driften misschien geen optie, maar speels rijden in de leuke Ardense haarspeldbochten laat de Stinger wel toe. We zijn dan ook benieuwd naar de achterwielaangedreven versie van deze wagen. Een minpuntje was misschien wel de uithouding van de anders prima Brembo-remmen of zou dat aan het intensieve testwerk van de collega’s gelegen hebben?
Verdict
U raadt het al, deze nieuwkomer krijgt van ons meer dan een positieve beoordeling. De Kia Stinger is gewoonweg een waardig alternatief voor de Duitsers en de Italianen en dat voor een zeer competitieve prijs. De 3.3-liter twin-turbo V6 is er al vanaf 54.000 euro, waarbij nog amper opties dienen gerekend te worden. Het enige wat Kia nu nog moet doen… is er voor zorgen dat ook u weet dat deze schitterende wagen in de showroom staat.