Regularity specialisten kunnen zondag 26 augustus terecht in de 11de Regularity van Kasterlee. Die wordt weer ingericht als nevenwedstrijd aan de Short Rally. Het is voor seizoen 2018 pas de tweede wedstrijd van het kampioenschap, en meteen ook de voorlaatste manche. Een goede eindpositie wordt dus cruciaal!
Vorig jaar orakelden we nog dat regularity dé discipline was met de grootste groei en voorspelden het een bloeiende toekomst. Maar kijk, als gevolg van verscheidene factoren viel het aantal wedstrijden in 2018 terug van zes naar drie… In Kasterlee rijden we dus meteen ook de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap. Hoe een dubbeltje rollen kan!
Toch is de startlijst goed gevuld. De teller staat op 30 teams en dat is aardig. Uiteraard, gezien de omstandigheden kan niemand die pretendeert een kans op de titel te willen maken, nu afhaken.
De zege? Dan kijken we vooral naar de regerende kampioenen Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts. Zij komen aan de start, gesterkt door een zege die werd behaald vroeg op het seizoen, in de Gitter Regularity. Zij zullen opnieuw aantreden met de Ford Sierra, net als in de Gitter Regularity en wellicht wordt het een broederstrijd met de Ford Sierra van Patrick en Ari Meeus. De voorgaande jaren schreven Inge en Leo Rackham, met de Peugeot 205 GTi het evenement op hun naam, maar zij staan vooralsnog niet op de deelnemerslijst.
Maar als we eerlijk zijn is een pronostiek maken van een regularity wedstrijd quasi onmogelijk. En met dit korte kampioenschap zal er ook tot de laatste meters moeten worden gewacht voor we uitspraken kunnen doen over de titelkansen… Er zijn een aantal factoren die we in rekening kunnen brengen. Er is de ervaring van vader en zoon Meeus, en ook van Nuyts en Van den Bogerd. Maar er zijn ook de “natuurtalenten”, zoals Coppens en Beyens, die verleden seizoen van bij aanvang verrasten met hun Opel Kadett. En Stephanie en Elien Dierckx zijn met de Toyota MR2 steeds nadrukkelijker aanwezig in de kopgroep, net als Geert en Pascal Pierco met de “Polizia” Alfa 33. Maar het kan ieders wedstrijd worden in Kasterlee, en dat maakt het spannend.
Herinneren we de niet-ingewijden nog even aan de spelregels, die toch wel belangrijk zijn: een vooropgestelde gemiddelde snelheid dient hier zo nauwkeurig mogelijk te worden benaderd. De hoofdzaak is hier dus regelmaat en niet zozeer de snelheid. Maar wie langs de kant staat en vindt dat dit soort wedstrijden niet vooruitgaat, moet maar eens bedenken dat de opgelegde snelheid, zeggen we 40 km/u, een gemiddelde is. Die moet dus worden aangehouden, niet enkel op het rechte stuk, maar ook in de bochten! En dan kan die snelheid nog verschillen binnen eenzelfde klassementsproef…
De regularity deelnemers zullen voorafgaan aan de eigenlijke rally en gebruiken dezelfde klassementsproeven als de rallywagens. Op zondag 26 augustus vertrekt de eerste Regularity deelnemer omstreeks 8u30 uit het wagenpark richting de eerste klassementsproef. Rond 17u kan men de eerste deelnemers terug aan de finish verwachten.
(persbericht)