[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]
Naast de Short Rally was er in Kasterlee ook nog de 11de editie van de Regularity wedstrijd. Het is normaal gezien moeilijk om het verloop van een Regularity wedstrijd in te schatten. De tussenstand wordt immers bepaald door het toekennen van strafpunten aan die wagens en bemanningen die het opgelegde gemiddelde niet correct aanhouden. Vergissingen zijn snel gemaakt en dan duikelen namen van boven naar beneden in het klassement en van de staart van het peloton naar de kop van de wedstrijd.
Deze keer echter niet… Philip Copmans en Filip Beyers, met de Opel Kadett C ‘2.0 Rally’ gingen van bij aanvang van de wedstrijd aan de leiding, hielden de foutenlast laag en wonnen gestaag aan voorsprong terwijl achter hen de concurrentie zich afloste aan de kop van de diverse proeven.
Al gauw vormde zich het kopgroepje van de wedstrijd. Copmans en Beyers voor Gilbert Verstraeten (Opel Kadett C) en voor de broers Geert en Pascal Pierco, in de ludieke Alfa Romeo 33 in de kleuren van de Italiaanse “Polizia”. Die laatsten zouden de pechvogels worden want een eindoffensief van vader en zoon Paul en Sander Van den Wyngaert in de VW Corrado 16-klepper en een foutje van de Pierco broers zelf, leidde ertoe dat ze hun derde plaats verloren.
“Opgeklommen vanaf een 14de plaats”, legde vader Paul Van den Wyngaert uit. “Deze ochtend kregen we wel de tijden maar niet de lengte van de proeven. Na een ronde hadden we beide proeven gedaan en telde ik de kilometers op. Maar ik zat er blijkbaar naast want we raapten strafpunten. Daarna heb ik het systeem telkens verbeterd en op het einde zaten we er helemaal bovenop. We zijn altijd maar blijven doorgaan en de Pierco’s maakten een fout. Zo kwamen we nog in de laatste proef op het podium!” Na hun tweede plaats in de Gitter en met hun derde plaats in Kasterlee, bombarderen vader en zoon Van den Wyngaert zich meteen tot titelkandidaten.
Ook de tweede plaats, met Gilbert Verstraeten en Isabelle Messiaen werd een verhaal op zich. Voor Isabelle was het de allereerste keer dat ze een regularity reed. “Ik had afgelopen week wat uitleg gegeven over de tripmaster”, vertelde Gilbert. “De knopjes en cijfers. Vandaag heb ik me heel rustig gehouden in de wagen, al was er wel een spannend moment toen bleek dat de gegevens van de trip niet klopten. We zijn dan overgeschakeld naar het boek met de tabellen, en dat had ik ze natuurlijk niet eerder uitgelegd. Het is de noodprocedure.”
En tenslotte waren er dan de winnaars: Philip Copmans en Filip Beyers. “Ik wist het vooraf”, lachte Copmans. “We kunnen dit seizoen maar één wedstrijd doen, dat was deze. En ik zag dat we nummer zeven kregen bij de inschrijving. Zeven is mijn geluksnummer!” Het wordt dus een 100% successcore. Eén wedstrijd, één overwinning. “We zouden meedoen in de Gitter regularity aan het begin van het seizoen. De wagen stond klaar, de avond ervoor wilde ik de olie eens controleren en ik zag gewoon een bruine smurrie. De koppakking was gaan lekken. Niets aan te doen. Die kon niet meer op tijd worden vervangen. En Zuid-Limburg lukt ook niet. Volgend seizoen, als er misschien weer wat meer wedstrijden zijn in het kampioenschap, wil ik wel eens een jaar meerijden.”
Opvallend was de afwezigheid van enkele toppers in de kop van het veld. “Logisch”, meende Ari Meeus. “Als je de hele dag zit te knoeien met de meter…” Maar ook Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts kwamen niet in het stuk voor. “Het kampioenschap zal nu moeilijk worden”, oordeelde Nuyts. “De achterstand die we hier oplopen kunnen we moeilijk nog goedmaken. Vandaag was niet een van onze goede dagen. We hebben vroeger nog wel eens opgeklommen van ver onderaan naar de kop. Maar vandaag konden we het gat niet meer dichtrijden.”
En zo vertrekt het Regularity kampioenschap naar zijn laatste afspraak, de Regularity van Zuid-Limburg op zondag 11 november.
(persbericht/foto: Lorenz Deschuyttere)
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/08/Clipboard01.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]