Vorig jaar nam de Sezoens Regularity even een sabbat om dit jaar terug te keren als annex wedstrijd van de gekende Sezoensrally. Ook de 3de Sezoens Regularity, georganiseerd door Racing Team Moustache, wordt parallel gereden met de Sezoensrally.
Waar gaat het om? Elke deelnemer krijgt een roadbook met het te volgen traject. De “regelmatigheidstrajecten” (RT’s) moeten worden afgelegd tegen een vooropgesteld gemiddelde (maximaal 50 km/u). Niet zo makkelijk als het lijkt want onderweg liggen ook nog “geheime seconden controles” (GSK), verplichte stops of bemande stempelcontroles te wachten. Voor het missen van de controles, het te laat of te vroeg aanmelden, het aanhouden van een te hoog gemiddelde, stilstand onderweg of inbreuken op de wegcode worden strafpunten uitgedeeld. De winnaar is diegene die het minste strafpunten verzamelt. De RT’s volgen de klassementsproeven van de rally. De wedstrijd wordt verreden over 223 kilometer en de deelnemers krijgen dus net als de rallyrijders, het typische parcours van de Sezoensrally, inclusief maaskiezel, voorgeschoteld.
In februari begonnen regerende kampioenen Sander en Paul Van den Wyngaert hun seizoen 2019 met een overwinning in de Gitter Regularity, de openingswedstrijd van het VAS regionale kampioenschap. Zij zullen hopen hun voorsprong te kunnen uitbouwen en dat zullen ook de andere podiumgangers uit de vorige wedstrijd willen doen: Luc Van den Bogerd, vergezeld van dochter Tasha, en vader en zoon Patrick en Ari Meeus. Maar toch maar opletten voor het jonge geweld want herinner u dat nog maar twee jaar geleden de toen 14-jarige Tim De Bruyne zijn vader naar de zege navigeerde. En nieuwkomers Sam De Wolf en Julie Cole lieten met hun Porsche 944 in de Haspengouw ook al mooie dingen zien. Bovendien zitten tussen de deelnemers ook nog de Moustache parcoursuitzetters Bram Babeliowsky en Hendrik Jaeken. Om maar te zeggen dat de zege op voorhand niet gewonnen is!
In de Moustache Regularity worden slechts 50 teams toegelaten en hun wagens (oldtimers) dienen conform te zijn aan de Belgische wegcode en moeten eveneens beschikken over een geldige verzekering. Deelnemen aan deze proef kost € 120,00 en het is ook belangrijk om te vermelden dat co-piloten reeds kunnen deelnemen vanaf 12 jaar. Het is voor de Vlaamse Autosportfederatie niet altijd makkelijk om de jeugd op te leiden en daarom is deze discipline de ideale springplank om jong en toekomstig talent te laten proeven van de regionale autosport.
(persbericht/foto: vas – J.Moons)