Meer dan 325 kilometer asfalt wachten op de deelnemers, met voor het tweede opeenvolgende jaar onze landgenoot Thierry Neuville als leider in het WK.
In 2002 kwam de Duitse rally, die voor het eerst in 1982 werd verreden, op de kalender van het WK te staan. Sindsdien is het rallycentrum wel verhuisd van de historische Trier naar het mooie Bostalsee. Echter heel wat van de proeven blijven gelijk en bij de meest bekende horen zonder meer de KP’s tussen de wijngaarden op vrijdag en uiteraard de proef der asfaltproeven: Panzerplatte Arena, goed voor tweemaal 38,57 kilometer tegen de chrono op een militair domein, waar anders… met tanks wordt gereden. Duitsland is uiteraard een proef op asfalt, maar één die door de veranderende ondergrond niet als makkelijk beschouwd wordt. Mogelijk blijft het wel droog, wat de deelnemers zeker niet zullen berouwen.
“Dit is een thuisrally”
Thierry Neuville, die in 2014 in Duitsland won en er ook nog eens op het podium stond met Hyundai, heeft er alvast vertrouwen in: “Na vier opeenvolgende proeven op gravel, is het leuk om weer op asfalt te rijden. De Rallye Deutschland is een leuk event. Voor mij is het een thuisrally, we zitten immers dicht bij de Belgische grens, dus komen er ook heel wat fans ons aanmoedigen. We wonnen hier, kenden enkele mooie, maar ook moeilijke edities. We leiden nog steeds met 21 punten bonus na een moeilijke rally in Finland en willen terug vooraan rijden in Duitsland.”
Stevige brok
De wedstrijd sart donderdagavond in St. Wendel met een Superstage van 2,04 kilometer, maar het echte werk begint zoals altijd pas op vrijdag, met twee lussen van drie proeven, goed voor iets meer dan 100 kilometer tegen de chrono. Zaterdag staat er dan een monsterdag van 150 kilometer asfalt op de timing, met dus tweemaal de 38,57 kilometer van Panzerplatte Arena. Zondag is dan ook nog eens goed voor 73 kilometer, waaronder de Powerstage van Bosenberg.
Van Belgische zijde is er naast het duo Neuville-Gilsoul, ook de verrassende deelname van Jourdan Serderidis en Fred Miclotte in een M-Sport Ford Fiesta WRC. Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq doen het in een Skoda Fabia R5.