Home > #Hoofdnieuws > Total Spa 24: Zolder verdwijnt uit Blancpain Sprint, Kyalami voor IGTC

Total Spa 24: Zolder verdwijnt uit Blancpain Sprint, Kyalami voor IGTC

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Stéphane Ratel, oprichter en CEO van SRO, heeft tijdens zijn traditionele persconferentie op vrijdagnamiddag enkele opmerkelijke nieuwigheden uit de doeken gedaan. Voor ons land is er minder goed nieuws, aangezien Circuit Zolder verdwijnt uit de kalender van de Blancpain Sprint Cup en wordt vervangen door een manche op de populaire Red Bull Ring. Kyalami maakt zoals verwacht zijn intrede op de kalender van de Intercontinental GT Challenge (IGTC), die vanaf 2019 bestaat uit vijf wedstrijden op vijf verschillende concurrenten.

Om de Blancpain Sprint Cup, een competitie die het dit seizoen heel moeilijk heeft, nieuw leven in te blazen, kiest SRO voor een terugkeer naar Barcelona – het uithoudingskampioenschap wordt opnieuw afgesloten op de Nürburgring – en een wedstrijd op de Red Bull Ring. Circuit Zolder, een circuit waar het al vaker bijzonder moeilijk bleek om in te halen met de GT3-bolides, verdwijnt. Verder blijft de kalender van de Blancpain GT Series zoals hij er dit seizoen uitziet. De Sprint Cup krijgt een limiet van 26 wagens, paradoxaal genoeg om meer inschrijvingen aan te trekken.

Kyalami 9 Hours maakt IGTC compleet

Na Francorchamps, Bathurst, Laguna Seca en Suzuka verwezenlijkt Stéphane Ratel een droom door nu ook Kyalami toe te voegen aan de kalender van de Intercontinental GT Challenge (IGTC). Laguna Seca verhuist naar maart of april, de race over 9 uur in Zuid-Afrika, op een gerestaureerd circuit van Kyalami, vindt plaats op 2 en 3 november 2019.

GT2 als vangnet voor GT3

Niet voor het eerst kwam de excentrieke Fransman met een project voor Supercars op de proppen. Die auto’s worden krachtiger dan een GT3, tot 700 pk, maar zijn wel trager door het gebrek aan downforce. “We hebben gemerkt dat echte amateurrijders wel kunnen omspringen met veel vermogen, maar zich aanpassen aan de downforce van de GT3-wagens is bijzonder moeilijk. Om die gentlemen drivers niet te verliezen, starten we vanaf volgend jaar met een GT2-project, voor Supercars die naar het voorbeeld van GT4 amper aanpassingen hebben ondergaan. Aan de krachtbron en de versnellingsbak mag bijvoorbeeld niet geraakt worden.” Ratel ziet GT2 als een vangnet mocht GT3 op een dag imploderen – dat zei hij expliciet – maar kiest in eerste instantie alleen voor sprintraces.

Uithouding voor GT4 European Series

Op vraag van de teams bestaat de kalender van de GT4 European Series volgend jaar uit zeven manches, waaronder twee uithoudingsraces van drie uur, eerst in Paul Ricard en later, tijdens de Speedweek, op het circuit van Spa-Francorchamps. Het Central Europe-kampioenschap wordt vervangen door een Duitse competitie – als aanvulling op de ADAC GT Masters. Opvallend is tot slot ook de doortocht van het Franse GT4-kampioenschap tijdens het weekend van de Total 24 Hours of Spa, die volgend jaar plaatsvindt op 27 en 28 juli.

[/et_pb_text][et_pb_divider _builder_version=”3.0.105″ show_divider=”on” color=”#000000″ /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Hallucinante cijfers voor GT3 en GT4

Het hoofd van SRO begon de persconferentie met enkele opmerkelijke cijfers. Wereldwijd zijn er in 2018 maar liefst 311 GT3-bolides aan het werk, voor GT4 ligt dat aantal op 241. De top 5 in beide categorieën:

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

GT3:

  1. Mercedes – 57
  2. Audi – 52
  3. Ferrari – 47
  4. Lamborghini – 44
  5. Porsche – 29

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

GT4:

  1. Porsche – 43
  2. BMW – 39
  3. Mercedes – 36
  4. Audi – 23
  5. Ginetta – 19

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
IGTC Kyalami: WRT pakt de dubbel
IGTC Kyalami: Mercedes op pole, WRT op twee en drie
In een notendop: DTM en IGTC
IGTC Kyalami: Vanthoor topt eerste vrije sessie