Een straftijd van drie minuten, dat was vorig jaar het verdict voor de Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3-R van Laurens Vanthoor na amper enkele uren wedstrijd. En toch kwam onze landgenoot, die de 24 Uur van Spa in 2014 won met Audi, nog terug naar de vierde plek, op een minuut van de winnaars. “We hebben toen te veel onnodige risico’s genomen, een fout die we geen twee keer zullen maken. Spa is geen sprintwedstrijd meer, het is vooral belangrijk om in de kopgroep te blijven en geen fouten te maken.”
Niemand had gedacht dat een terugkeer, met bijna twee ronden achterstand, mogelijk was. En toch slaagde het team achter voormalig Le Mans-winnaar Timo Bernhard, die dit weekend zelf ook aan de start staat, in zijn ‘mission impossible’. “Enerzijds waren we er toen weinig wagens die meer snelheid in huis hadden, en anderzijds hebben de ingenieurs de juiste beslissingen genomen tijdens neutralisaties, waardoor we die ronde hebben teruggenomen”, herinnert de Limburgse Porsche-rijder zich. “Elke 24 uursrace is anders, het is dus niet de bedoeling om dat huzarenstukje te herhalen!”
Uitgekiende strategie
Om een klassieker als de 24 Uur van Spa binnen te halen, is een perfecte strategie onontbeerlijk. Om op alle mogelijke scenario’s te kunnen anticiperen, wordt er binnen het team van Laurens Vanthoor een vergadering van maar liefst drie uur ingelast. “Het team beschikt ook over een softwareprogramma dat alle strategische opties weergeeft. Porsche Motorsport vaardigt een strateeg af die vervolgens samen met de mensen binnen het team de knoop doorhakt”, doet Vanthoor de interne werking uit de doeken van het team dat zich dit jaar concentreert op de ADAC GT Masters, maar zich ook voor het eerst waagde aan de 24 Uur van de Nürburgring.
“SRO heeft aangekondigd dat er dit jaar heel korte Full Course Yellow-periodes worden ingelast, minder dan een minuut lang, die telkens gevolgd worden door een Safety Car, die volgens mij dus erg vaak zullen tussenkomen. Iedereen verkondigt dat de 24 Uur van Spa een langgerekte sprintwedstrijd is geworden, maar ik vind niet dat dat nog het geval is”, luidt de opmerkelijke mening van onze landgenoot. “Het heeft weinig nut om in de openingsfase aan de leiding te liggen en een halve minuut voorsprong bij elkaar te rijden. Het lijkt me meer weloverwogen om mee te draaien in de kopgroep, de opgelopen verschillen goed te maken dankzij de talrijke neutralisaties en dan later in de race toeslaan.”
Eenmalig optreden
Broer Dries Vanthoor (#1 WRT Audi) staat samen met Alex Riberas en Christopher Mies aan de leiding van het Endurance-kampioenschap, maar wie de volle pot pakt in Francorchamps, kan zich na afloop van dit weekend mogelijk de nieuwe koploper noemen in de tussenstand. “Dat verandert niets aan onze aanpak. We gaan dus niet mikken op de punten na zes en twaalf uur, wat een voordeel kan betekenen ten opzichte van de teams die het volledige seizoen afwerken.” En wat als Laurens na deze editie helemaal vooraan staat in het kampioenschap, trekt hij dan naar Barcelona om er de titel te veroveren? “Nee hoor, mijn kalender zit nu al overvol. Mocht het resultaat in de 10 Hours of Suzuka (de volgende manche van de Intercontinental GT Challenge, nvdr.) ook positief zijn, bestaat de mogelijkheid wel dat ik word ingezet in Laguna Seca, voor de finale van die competitie.”
En wat zijn tot slot de kansen van de Porsche tijdens deze uitgave van de 24 Hours of Spa? “In Paul Ricard kwam de Porsche inderdaad tot leven toen het kwik begon te zakken, maar ik weet eerlijk gezegd niet of we rekening moeten houden met die factor. Ik denk dat iedere wagen wel wat snelheid verliest door de hitte. Wat mogelijk wel een probleem kan vormen voor ons team, is het nieuwe Pirelli-rubber dat dit seizoen is ingevoerd. De Porsche heeft wat gewicht verloren dankzij de Balance of Performance, maar door de kleinere luchtinlaat zitten we op hetzelfde niveau als vorig jaar.”
Laurens Vanthoor, die op dit ogenblik tweede staat in de GTLM-categorie van het Noord-Amerikaanse United Sportscar Championship, betwist de komende 24 Uur van Spa samen met gewezen Le Mans-winnaars Earl Bamber en Timo Bernhard, in een Porsche die misschien wel nog meer in het oog moet gehouden worden dan het exemplaar van Manthey Racing.
(Foto’s: SRO – Porsche)