Onder stralende weersomstandigheden en enorme publieke belangstelling ging zaterdagmiddag op Breda International Airport de GTC Rally van start. Met ruim 100 deelnemende equipes, een compact tijdschema en een groots opgezet festival bood de organisatie een nieuw concept, waarbij veel spektakel werd geboden. Met wederom een groot aantal R5 auto’s van drie verschillende merken was ook de Eurol R5 Rally Challenge goed vertegenwoordigd.
Direct vanaf de start ontspon zich een fel secondenspel tussen de eerste 3 startnummers: Hermen Kobus (Skoda), Bob de Jong (Hyundai) en Hans Weijs jr. (Ford) kwamen maar met één doel naar de GTC Rally: de overall zege in deze Brabantse klassieker! Na drie klassementsproeven, waarvan er twee door Hermen Kobus en een door Bob de Jong werden gewonnen, was de marge minimaal. Maar op KP4 werd de GTC Rally van elke spanning beroofd toen Hans Weijs jr. en Bob de Jong de strijd moesten staken na een onfortuinlijke passage van een groot gat in het zandpad direct na de start. Daarna kon Hermen Kobus vrijwel zonder druk naar zijn eerste zege in de GTC Rally rijden en zo zijn leidende positie in de Eurol R5 Rally Challenge verstevigen.
1e plaats: Hermen Kobus (Skoda – Nijmegen)
Hermen Kobus was uiteraard blij met de zege: “Maar ik had de zege liever gevierd na een spannende strijd met Bob de Jong en Hans Weijs. Natuurlijk stond ik ook aan de leiding toen zij er nog bij waren, maar het was voor iedereen leuker geweest als zij ook de finish hadden gehaald. Voor ons liep het allemaal goed, hoewel ik in het begin nog wel even de juiste ‘flow’ moest vinden.” De Skoda-rijder beraadt zich nog over de rest van het seizoen: “We moeten nog besluiten of we komende maand in de WRC Rally van Duitsland zullen starten en wat daarna nog op het programma komt te staan.”
2e plaats: Kevin van Deijne (Ford – Zeeland)
Kevin van Deijne gaat zich steeds beter voelen in de Ford Fiesta R5: “Ik merk dat ik nog steeds bij leer, vooral het zo laat mogelijk remmen blijft lastig in te schatten. Maar ik heb met veel plezier hier gereden en Achtmaal blijft een mooie belevenis. De 22 km lange proef daar is ook echt uitdagend.” In de slotfase wist Van Deijne de Deens kampioen Esben Hegelund knap achter zich te houden, waardoor hij de tweede plaats in de Eurol R5 Rally Challenge stevig in handen heeft.
3e plaats: Esben Hegelund (Skoda – Hadsten, Denemarken)
Door een gemiste vlucht arriveerde Esben Hegelund vrijdagavond pas laat in Brabant en miste zo een deel van de verkenning: “Dat was wel even lastig, maar we moeten toch nog erg wennen aan de Nederlandse omstandigheden, vooral het vinden van de rempunten vind ik lastig.” Toch raakte de 45-jarige Deen, rijdend met een auto uit de stal van Wevers Sport, steeds beter in zijn ritme en kwam hij nog dicht op Kevin van Deijne. “Het was enorm leuk om hier te rijden en we komen ook graag naar Hellendoorn.”
4e plaats: Melissa Debackere (Skoda – Wervik, België)
Inmiddels heeft Melissa Debackere besloten om alle wedstrijden voor de Eurol R5 Rally Challenge in haar programma op te nemen en in de GTC Rally bewees ze daarmee een juiste keuze te hebben gemaakt: “Hoewel ik nog steeds moet wennen aan de Nederlandse omstandigheden vind ik de competitie hier heel erg leuk. Achtmaal ligt mij heel goed.” Dat bewees de Belgische dan ook door steeds snellere tijden op de klok te zetten en bij de tweede doorkomst realiseerde zij zelfs de tweede tijd achter Hermen Kobus!
uitgevallen: Bob de Jong (Hyundai – Essen, België)
Bob de Jong was uiteraard niet blij na zijn uitvalbeurt in zijn thuisrally: “Dit was nergens voor nodig; de organisatie heeft zichzelf, maar vooral ons tekort gedaan door zo’n slechte passage in de rally te houden, alleen voor meer spektakel; dat valt niet goed te praten. En het overschaduwt een rally die anders een heel spannend verloop en goede afloop had kunnen hebben!”
uitgevallen: Hans Weijs jr. (Ford – Elst)
Hans Weijs jr was erg boos: “We rijden hier de sterren van de hemel met drie equipes en zorgen voor spanning en sensatie, maar worden gedwarsboomd om goed te kunnen presteren door een knullige fout van de organisatie. Daar helpen we de rallysport niet mee verder.”
(persbericht; foto’s: Erik van ’t Land / Rallypicture)