De ontwikkeling van de Transam Euro gaat onverminderd verder en gisteren donderdag, werd een versie van de wagen aan de pers voorgesteld met een V8 van 6,2 liter voor 525 paarden en dat in de ateliers van BRAXX Motors van Jerry De Weerdt. Hij wordt nu ook officieel verdeler voor de Benelux en dat in nauwe samenwerking met de zeer ervaren Marc ‘The Goose’ Goossens, als test- en ontwikkelingsrijder. Hun eerste opdracht: een versie voor de uithoudingsraces.
“Onze samenwerking met de structuur BRAXX Racing van Jerry, toont dat de NASCAR Euro en Transam Euro geen concurrenten zijn, maar dat ze elkaar wel kunnen aanvullen”, aldus Lucie Storez-Gueudry, CEO en eigenaar van Transam Euro. “De idee is duidelijk om een mogelijkheid aan de rijders en teams te bieden om onze wagen in te zetten, met naar keuze de look van een Chevrolet Camaro, Ford Mustang en Dodge Challenger, en dat nu ook in langere wedstrijden. De samenwerking met dit zeer professionele team maakt dat we onze producten ook voor dat soort races echt gaan perfectioneren.”
BRAXX Motors van Jerry De Weerdt zal ook het onderhoud op zich nemen van de wagens die in Europa aanwezig zijn. “Ik ben een groot liefhebber van de Amerikaanse autosport en ik kon niet afzijdig blijven wat betreft de Transam Euro”, vertelt Jerry. “Wat interessant is betreffende deze wagen is het feit dat hij bereikbaar is wat betreft de aankoop, – voor 120.000 euro – en dat ook de ‘running cost’ haalbaar blijft. De auto is bovendien welkom in heel wat kampioenschappen en de auto is door de afwezigheid van elektronica, zijn vermogen, zijn spectaculaire look, een goede keuze voor jongeren die veel willen leren, maar ook voor gentlemen-drivers die naar een leuke racewagen op zoek zijn.”
“Ik zie in de Transam Euro de brug tussen bijvoorbeeld een Fun Cup en een GT3 of TCR”, gaat Pierre-Yves Rosoux verder, die de PR voor zijn rekening neemt. “Wat betreft de verhouding kost/prestaties, is dit een product dat bijna zijn gelijke niet kent, dat ingezet kan worden in series zoals de Belcar, BGDC, Supercar Challenge… Deze lijst kan uiteraard nog verder aangevuld worden.”
Marc Goossens, onze expert wat betreft Amerikaanse autosport en Pierre-Yves Rosoux zullen heel wat testwerk verrichten met het oog op de aanpassingen van de wagen aan de langere races. “De auto moet meer efficiënt worden voor langere afstanden met onder meer velgen van 18’’ tegen 15’’”, legt Marc Goossens uit. “Er komt ook een centrale wielmoer. De auto moet ook makkelijker worden om aan te werken tijdens langere races, wat betekent dat sommige onderdelen beter te bereiken moeten zijn. We gaan de auto aanpassen zonder de natuur van het beestje te wijzigen.”
Op termijn is het de bedoeling dat er challenges komen in diverse competities, voorbehouden aan de Transam Euro. Nu volgt een periode van sterke promotie van de auto in diverse Europese landen.