[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Pieter-Jan Michiel Cracco met nieuwe uitdaging op de maaskiezel
“Ik ben in 2014 gestart in de Sezoensrally, maar op de tweede proef moesten we al opgeven met mechanische pech. Veel ervaring heb ik dus niet. Ik weet wel dat het niet evident zal zijn, want je kan het niet vergelijken met een echte gravelrally. In Bocholt moeten we rijden met gewone slicks en de auto staat ook afgesteld voor asfalt. We rijden op onverhard met een auto die daar niet voor aangepast is. Dat geeft een heel speciaal gevoel,” vertelt Pieter-Jan Michiel, die toch al heel wat ervaring heeft op onverhard. “Ja, ik leerde rallyrijden bij Urmo Aava in Estland, waar we veel op onverhard reden, maar wel met een auto voorzien van gravelbanden een specifieke ophanging. Ook in de Rally van Portugal reden we natuurlijk met onverhardbanden. Je kan dat gewoon niet vergelijken… We rijden dit weekend in de eerste plaats om ervaring op te doen. Het resultaat is nog niet belangrijk. In Ieper wordt het een ander verhaal. Daar wil ik me goed op voorbereiden en in Ieper wil ik me eens meten. Daar ga ik toch wat harder aanvallen…”
Patrick Snijers gaat voor derde GT zege
“Eigenlijk is dit de leukste wedstrijd van het jaar. De gezelligheid op het Bocholtse Kerkplein speelt daar een grote rol in”zegt Patrick Snijers. “Gezelligheid is één ding, presteren een ander. Davy en ikzelf willen opnieuw de GT klasse winnen en algemeen zo hoog mogelijk proberen te eindigen. Snel en zonder risico’s rijden is de opdracht. Ik kijk nu al uit naar een nieuw duel met Gunther Monnens die eveneens met een Porsche aan de start komt. Rijden op onverhard is sowieso speciaal. Met een Porsche is dat zo mogelijk nog specialer. Het is ook moeilijk omdat het zwaartepunt van de wagen zich achteraan bevindt waardoor de wagen de neiging heeft om beginnen zoeken. Komt daarbij dat het onverhard in Bocholt en omstreken een eigen karakter heeft en met niets te vergelijken is. Maaskiezel zijn eigenlijk bolletjes die uit het gravel losgetrokken worden van zodra een wagen op het gas gaat. Vanaf dat moment rol en zweef je als het ware over die bolletjes. Het is speciaal maar bijzonder leuk. Het feit dat de banden van een Porsche breder zijn dan die van de doorsnee 4×4 zorgt ervoor dat we niet in hun sporen kunnen rijden. Dat is een extra moeilijkheidsfactor. Maar die nemen wij er graag bij.”
Christophe De Leeuw wil zich in Historics tonen voor eigen publiek
“Vorig jaar was de Sezoens mijn allereerste rally. Ik heb er altijd van gedroomd om hier aan de start te staan. Gunther Monnens is een goede kameraad. Ik ben heel vaak samen met hem op de kiezel gaan rijden. Zijn car control is ongezien, zeker op de kiezel. Een maand geleden ben ik in Duitsland aan hoge snelheid over de kop gegaan, maar de auto staat weer klaar voor mijn thuisrally, die ik absoluut niet wilde missen!”
(foto: Lorenz Deschuyttere)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]