Home > #Hoofdnieuws > Autosportwereld.be sprak met F4-rijders De Wilde, de broers Muth en De Pauw

Autosportwereld.be sprak met F4-rijders De Wilde, de broers Muth en De Pauw

In de straten van Pau wordt dit weekend de tweede manche van de Franse Formule 4 betwist. Aan de start staan maar liefst vijf Belgen: Ugo De wilde, Ulysse De Pauw, de broers Esteban en O’Neill Muth en Baptiste Moulin. Autosportwereld.be sprak in Spa met Ugo De Wilde en de broers Muth.

De leider in de Franse F4 is uiteraard Ugo De Wilde. De jongeman uit Zaventem reed knap in Nogaro tijdens het paasweekend en verdedigt in Pau dus zijn eerste positie in het kampioenschap. “Ik hou van de omloop in de Franse stad, waar veel nauwkeurigheid vereist is”, vertelt De Wilde. “Vorig jaar reed ik er de derde wedstrijd uit mijn leven en moest ik alles ontdekken, inclusief veranderende weersomstandigheden. Ik heb toen heel wat progressie gemaakt. Ik maakte ook geen enkele fout tijdens dat weekend en dat wil ik dit weekend zeker herhalen.

In Spa maakten we ook kennis met twee broers uit de Brusselse rand, Esteban en O’Neill Muth, twee broers die dit seizoen met de Franse F4 ook de weg van de eenzitters gekozen hebben. Esteban is de oudste van de twee, en hij zat ook al eerder in de finale van het RACB National team, een finale die werd gewonnen door Ulysse De Pauw. O’Neill is een stuk jonger en is net als Ugo De Wilde vorig jaar, amper 14. “Maar de FFSA biedt jonge kerels wel de mogelijkheid om al te racen en ervaring op te doen”, aldus vader Muth. John Muth was zelf onder meer corijder van rallypiloot Marc Duez.

Beide broers hebben overigens een contract van lange duur met het internationaal gereputeerde team Strakka en worden door niemand minder dan André Lotterer begeleid. Brabander Lotterer is drievoudig winnaar van Le Mans, wereldkampioen uithouding en voormalig kampioen in de Japanse Super Formula. “Ons doel is om zo ver mogelijk te raken in de eenzitterij om dan het pas van professionele rijder in te slaan”, vertellen de broers die in Aalst school lopen. “We volgen een technische opleiding omdat zoiets extra bagage geeft in de autosport.

Ulysse De Pauw staat in Pau ook voor een première en weet dat het vanaf de eerste meters menens zal zijn: “Met allemaal identieke wagens op een stratencircuit, is het duidelijk dat dee kwalificaties van levensbelang zijn. Na 30 minuten vrije training op vrijdag moeten we helemaal één zijn met onze auto om 25 minuten te kunnen kwalificeren. Die hiërarchie bepaalt niet alleen de startgrid voor de eerste race, maar de op één na snelste tijd legt ook de startgrid voor race 3 van zondag vast. En omdat het dit weekend wel eens heel wisselvallig zou kunnen zijn, verwacht ik nogal wat spektakel, ja.”

Net als Baptiste Moulin en Ulysse De Pauw, hebben de beide broers Muth tot dusver enkel in karting gereden. Voor Pau leidt De Wilde, terwijl De Pauw zesde is, twee plaatsen voor O’Neill Muth en vijf voor Esteban Muth. Baptiste Moulin sluit de Belgische rangen als veertiende. Vermelden we nog dat Eric Van de Poele de GP F3000 van Pau won in 1990 en David Saelens de Franse F3 in Pau won in 1997 en 1998.

You may also like
In een notendop: FFSA GT – GT World – ELMS
ELMS Le Castellet: Mühlner Motorsport blikt vooruit op het weekend
ELMS Le Castellet: 42 wagens beginnen dit weekend aan hun seizoen
DTM 2022: de eerste beelden van de testdag door de lens van Joachim Cieters