Home > #Hoofdnieuws > Autosportwereld.be sprak exclusief met Fernando Alonso

Autosportwereld.be sprak exclusief met Fernando Alonso

Autosportwereld.be sprak in Spa-Francorchamps uitgebreid met Fernando Alonso. De Spaanse tweevoudige wereldkampioen oogde bijzonder gemotiveerd, gepassioneerd en gaf Autosportwereld.be meer tekst en uitleg bij zijn missie in FIA WEC.

De tweevoudige wereldkampioen F1 Fernando Alonso vertrekt deze middag in Spa-Francorchamps op polepositie voor zijn debuut in het FIA WEC of wereldkampioenschap uithouding. In zijn Toyota TS050 Hybrid wil de Spanjaard wereldkampioen worden, maar vooral ook de 24 Uur van Le Mans op zijn palmares inschrijven. 

Fernando Alonso is een man met een missie. Uiteraard racet hij nog steeds 21 wedstrijden voor McLaren in F1. Alsof dat nog niet voldoende is, zal hij ook de acht wedstrijden van het FIA WEC, waaronder tweemaal de 24 Uur van Le Mans (2018 en 2019) rijden. Dit WK loopt immers van dit weekend in Spa tot en met Le Mans 2019. 

Ik droom al jaren van Le Mans en het WK“, opent een goedlachse Alonso. “In 2015 stond ik er al dicht bij. Ik had toen bijna een akkoord met Porsche, maar Nico Hulkenberg racete in mijn plaats en won ook de race. Sindsdien droom ik nog meer van deze enorme race, de grootste van de wereld. Het is nu zover en ik zal er alles aan doen om te kunnen winnen. Ik heb ook de droom van de Indy 500 nog niet opgegeven, maar dat is met mijn dubbel programma nu onmogelijk.” 

Terwijl F1-races sprintwedstrijden van goed anderhalf uur zijn, wordt er in het WK 6, 12 of 24 uur geracet. Dat gebeurt met een mix van prototypes, zoals de Toyota van Alonso, en de GT-wagens zoals de Aston Martin van onze landgenoot Maxime Martin. Dat maakt de aard van de races totaal anders.

 “Als ik naar het toilet ga, staan er vijftig mensen te wachten”

Het is inderdaad een totaal andere manier van racen en een heel ander kampioenschap. Al was het maar omdat de fans hier geen pass nodig hebben om in de paddock te komen en als ik naar het toilet ga, staan er vijftig mensen te wachten (lacht). Dat is een heel andere benadering van autosport, meer zoals in de VS bijvoorbeeld. Daarnaast is het een teamsport, hier gaat het er niet om je teamgenoot te kloppen, maar wel om samen te werken met je teamgenoten. Hier haal je enkel resultaat als je intensief samenwerkt, met het team, de ingenieurs en met mijn teamgenoten Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima, beide ex-F1-rijders trouwens. Een enorm verschil is uiteraard ook het verkeer. Er zijn veel tragere wagens en ieder inhaalmanoeuvre in deze lange wedstrijden is een risico. Daar moet je aan denken, net als aan de strategie en het verbruik en de banden, want je hebt maar een beperkt aantal banden per race. Dit soort wedstrijden win je alleen maar als alles klopt, tot in de kleinste details.”

Elektronica

De auto’s zijn ook geheel anders, zo heeft de Toyota zo’n kleine 1000 pk en ook deels vierwielaandrijving. “De Toyota TS050 is een hybride wagen, met een benzinemotor en een elektrische motor. Die elektrische motor zorgt voor vierwielaandrijving bij het uitkomen van de bochten. Doordat je zo lang racet, verandert de auto ook continu van rijstijl. De technologie van de prototypes is ook veel gesofisticeerder dan een F1. Wij hebben hier veel meer elektronica aan boord.”

De start van de 6 Hours of Spa is zaterdag om 13u30. De Toyota van Buemi-Alonso-Nakajima start vanaf de polepositie voor de Rebellion van onze halve landgenoot André Lotterer, Neel Jani en Bruno Senna. In GTE was de pole voor Ford, terwijl Maxime Martin (Aston Martin) start vanaf de achtste plek in het GT-veld.

Foto’s © Vincent Huybrechts

You may also like
F1 Bahrein: Verstappen wint moeiteloos, Alonso op podium
WRC Zweden: winst voor Tänak, Neuville ondanks teamorders toch derde
WRC Zweden KP15: Neuville wint vier proeven en is derde, Tänak leidt
WRC Zweden KP11: Breen blijft leider, Neuville wint KP, maar blijft zesde