De Trophée de Bourgogne kende wisselvallige weersomstandigheden op zaterdag en de terugkeer van de zon op zondag. De tweede afspraak van de European VW Fun Cup had een hele reeks verrassingen in petto. De #44 Jac Motors 1 van Laurent Jaspers, Michaël Leenders en Mathieu Detry, op zaterdag winnaar van de eerste race in Dijon, erfde een tweede succes op zondag na een bestraffing voor de #2 DRM Motorsport (Mondron-Mondron-Richard-Bollen).
In het kampioenschap behoudt de #888 AC Motorsport (Perrin-Leburton-Tourneur) nipt het voordeel voor aanvang van de meeting in Zandvoort, eind mei. Bij de Biplaces zijn de zeges verdeeld over de #365 Carpass LRE by DRT (Lémeret-Reynens-Coppieters-Wintgens) en de #372 Debersaques Racing Team (Debersaques-Debersaques-De Munter).
Race 1: Detry-Jaspers-Leenders (Jac Motors 1) na een sprint van vier uur
De #44 Jac Motors was vrijdag al onklopbaar tijdens de kwalificatiesessie, en was op zaterdag ook de eerste auto die voorbij de zwart-witgeblokte vlag kwam na afloop van de eerste race in Dijon. En toch wonnen Mathieu Detry, Laurent Jaspers en Michaël Leenders na een razend spannende confrontatie van vier uur. Op een halfuur van het einde waren de vier leiders gegroepeerd in amper twee seconden. Niemand had echter een antwoord op de laatste eindsprint van Mathieu Detry! Achter hem woedde een hevige strijd tot het bittere einde tussen Lorenzo Donniacuo (met Kevin Balthazar en Kevin Caprasse op de #280 Socardenne by Milo), Edouard Mondron (op de #2 DRM Motorsport die hij deelt met zijn broer Guillaume, Cédric Bollen en Amaury Richard) en Martin Leburton (gekoppeld aan Simon Tourneur en Stéphane Perrin op de #888 AC Motorsport).
Tijdens een regenachtige race op een piste die nooit helemaal was opgedroogd, moest de safety car maar liefst vijfmaal ingrijpen, vaak om gestrande wagens weg te halen uit de grindbak. De #278 Acome Racing (Manu Nava-Stéphane Charlier-David Doutrepont-Michel Vanhakendover) zat in het juiste ritme in de openingsfase, maar zag zijn kansen in rook opgaan door een aanrijding. Ondertussen verloor de andere wagen van het team, de #4 (Anthony Rosa-Nicolas Fedorenko-Gilles Piron-Alexandre Charlier), meerdere minuten in een zandbak na een sterke eerste stint. De #285 8Ks Warner Experience (Claudio Cappelli-Sean McInerney) streed halfweg voor de leidersplaats, maar door een korte herstelling aan de uitlaat na een aanrijding op het circuit, zakte die auto terug naar de zestiende positie.
Anderen vermeden dan weer elke misstap, naar het voorbeeld van de #269 Jac Motors (Johan Huygens met Jean-Jacques en Gilles Smits), die vijfde eindigde voor de #63 Leader Racing (Gilles Debrus-Sébastien Kluyskens), de #291 Comtoyou Racing (Dominique Bustin-Maxime Lieutenant-David Dermont-Gilles Verleyen), de #287 Flying Chicken by Comtoyou (Julien Colette-Guillaume Swaelens-Philippe Soussan-Sébastien Ryhon), de #406 8Ks Corse Warner Experience (Federico Sordini-Andrea Portatadino) en de #149 Cazimir by Milo (Steven Spittaels-Tom Rensonnet-Sébastien Brancart), die de top tien vervolledigen.
Bij de Biplaces leek de #304 Sotraplant by Milo op weg naar de overwinning, maar een schuiver van Christophe Nivarlet op een kwartier van het einde, veroorzaakte het verlies voor het team dat hij vormde met Manuel Martin, Christian Wauthier en Audran Lernoux. Goed nieuws voor de #365 Carpass LRE by DRT, die ondanks een bestraffing en een uitstap in de zandbak van verschillende minuten zegevierde met een ronde voorsprong op de #323 TML Racing (Baudouin en Florent de Liedekerke) en de #330 Lisalux Racing 1 (Stéphane Loesel, Maxime Lacrosse en Lucien Bourdeaux). De #378 Nitro 44 by Acome Racing (Xavier Mezquita-Reiner Weisshaupt-Tim De Toledo Sommerlath-Michael Hansen) en de #372 Debersaques Racing Team (Yves en Maxime Debersaques met Charly De Munter) veroverden de overige ereplaatsen in een race die leed onder de aanrijding die meer dan twintig minuten kostte aan de #342 Monster by Milo van Francis Plunus en Eric Jardon.
Race 2: Jac Motors 1 dubbelt na fantastische vierstrijd
Volgens de specialisten van de discipline waren we op zondag in Dijon getuige van een van de mooiste races uit de Geschiedenis van de European VW Fun Cup. Tijdens het volledige slotuur bleven vier wagens bumper aan bumper, waarbij het verschil tussen de leider en de vierde plek nooit meer was dan drie seconden. Cédric Bollen (op de #2 DRM Motorsport die hij deelt met Amaury Richard, Guillaume en Edouard Mondron) kwam als eerste voorbij de zwart-witgeblokte vlag, maar kreeg dertig seconden straftijd wegens het overschrijden van de limieten van de piste. Michaël Leenders bleef de hele tijd druk uitvoeren op de leider en kreeg de zege dus in de schoot geworpen. De #44 Jac Motors 1 (met ook Laurent Jaspers en Mathieu Detry achter het stuur) had de eerste manche al gewonnen en behaalde dus een onvergetelijke dubbel! Ook Martin Leburton (#888 AC Motorsport met Stéphane Perrin en Simon Tourneur die het team vervolledigden) en Kevin Caprasse (gekoppeld aan Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo op de #280 Socardenne by Milo) waren betrokken in de strijd en beklommen het podium, voor de #2 DRM Motorsport op de vierde plek.
De #285 8Ks Warner Experience van Claudio Cappelli en Sean McInerney kwam even proeven van de leiding in de openingsronden en eindigde vierde op amper een veertigtal seconden. De #269 Jac Motors (Johan Huygens, Jean-Jacques en Gilles Smits) bevestigde zijn mooie vijfde plek in de eerste manche door ditmaal als zesde aan te tikken. De top tien gaat verder met de #299 DRM Motorsport (Mathieu de Robiano-Sébastien de la Serna), de #278 Acome Racing (Manu Nava-Stéphane Charlier-David Doutrepont-Michel Vanhakendover), de #114 Clubsport Racing (Philip Vandewalle-Bram Vanhengel) en de #291 Comtoyou Racing (Dominique Bustin-Maxime Lieutenant-David Dermont-Gilles Verleyen).
Bij de Biplaces dachten Francis Plunus en Eric Jardon een knappe revanche te nemen voor het contact tijdens de eerste confrontatie, maar de #342 Trendy Monster verloor de zege tijdens de technische controle omwille van een niet-conforme achtervleugel. Debersaques Racing Team (Yves en Maxime Debersaques vormden een team met Charly De Munter) werd eveneens het slachtoffer van een crash op zaterdag, maar nam een schitterende revanche nadat het de eerste plek overnam en zo het eerste succes van het seizoen behaalde, voor de #361 Credeco by Leader (Philippe Denis-Philippe Willems-Baudouin Feron- Marc-Olivier Van Oppens-Xavier Gérard) en de #360 CBRS by AC (Alain Dupont-Philippe Fisette-Michel Koning). De #365 Carpass LRE by DRT, laureaat van de eerste manche, verliet het strijdperk al na anderhalf uur, aangezien Stéphane Lémeret, Philippe Reynens, Miguel Coppieters en Philippe Wintgens door een kapotte motor een kruis mochten maken over hun ambities. Meer meeval was er voor de #323 TML Racing (Florent en Baudouin de Liedekerke), die na zijn tweede plek op zaterdag ditmaal vierde werd, voor de #330 Lisalux Racing (Stéphane Loesel-Maxime Lacrosse-Lucien Bourdeaux).
Na de verplaatsing naar de Bourgogne, verwacht de Noordzeekust de deelnemers van de European VW Fun Cup voor de derde afspraak van het seizoen. Twee manches van drie uur staan op zondag 27 mei op het menu. Opnieuw even onvoorspelbaar en fel betwist? Laat ons hopen!
(persbericht)