Autosportwereld.be had in Parijs een gesprek met Xavier Mestelan Pinon, DS Performance Director. Uiteraard ging het gesprek over Formula e, maar ook over WRC, rallycross en uithoudingsraces.
Waarom koos DS zo resoluut voor de Formula e?
“Formula e is avant garde, racet daar waar onze klanten wonen, met name in de steden en is bovenal een technisch platform met een directe link naar onze seriewagens. De inspanningen die wij moeten doen in de Formula e om competitief te zijn, vertalen zich rechtstreeks in een boost voor de research and development van onze seriewagens. Als wij morgen een batterij implementeren van 900 volt, dan moet de hele technologie van onze racewagen daar aangepast aan worden en onze ingenieurs maken dan weer dan de brug naar de elektrische en hybride wagens van het merk. Het is een realiteit, neen een noodzaak vandaag. Wij vinden in Formula e terug innoverende autosport, net als dat het geval was in de F1 in de jaren ’60 en ’70. Zonder afbreuk te doen aan WRC, die brug miste ik bijvoorbeeld in de rallysport. Bovendien gebeurt deze manier van werken in Formula e op een verstandige manier, op een financieel gezonde basis, wat zich vertaalt in heel wat constructeurs die zich engageren. Kijk naar wie er als aanwezig is en er nog bij komt… In FIA WEC was de sky the limit en het gevolg is dat er vandaag nog maar één constructeur overblijft.”
Is het niet jammer dat de batterij, toch een sleutelelement van een elektrische wagen, dezelfde is voor alle teams?
“Ik begrijp de vraag heel goed, want de batterij is echt belangrijk. Maar binnen het kampioenschap houden we vandaag vast aan één unieke batterij voor alle teams. De reden daarvoor is tegelijkertijd financieel en sportief. Stel dat we de batterij vrij laten en één team vindt een revolutionaire oplossing, dan is de competitie over. Vergelijk het met de Audi Quattro in de rally. Bovendien zou dat de deur naar een kostenescalatie openzetten en net dat willen we vandaag in de Formula e vermijden.”
Wat zijn andere mogelijkheden voor elektrische racewagens?
“Uiteraard rallycross, want dat format, korte en intense races, sluit daar perfect bij aan. In 2021 is het dan ook zover. Indien we het over uithoudingsraces zoals Le Mans hebben, dan denk ik dat we moeten wachten op waterstoftechnologie. De huidige lithium technologie voor de batterijen laat niet toe dat er competitieve elektrische wagens aan de start verschijnen in Le Mans. Le Mans met een klassieke batterij onmogelijk, terwijl de huidige opslag van waterstof een probleem vormt om het in dergelijke wedstrijden te gebruiken.”