Vincent Verschueren en Véronique Hostens moeten punten pakken in de Rally van Wallonië, zeker omdat Kris Princen niet meerijdt dit weekend. Vader en zoon Cracco staan beide aan de start van de Waalse klassieker, en ook Achiel Boxoen doet opnieuw mee. De drie heren starten elk met een Ford Fiesta R5 Evo.
Vincent Verschueren: “Ik vind het altijd een machtige rally om te rijden. De proeven van Natoye en Crupet zijn een enorme uitdaging als piloot, want je moet het verschil maken in vijfde versnelling, aan erg hoge snelheden. Bovendien is het meestal mooi weer en is het servicepark gezellig, met terrasjes en restaurantjes in de straat. De showproef op de Citadel, waarmee de wedstrijd vrijdagavond begint, is een proef waar je meer kunt verliezen dan winnen. Misschien zou men die proef beter zondagnamiddag rijden, als een soort superspecial als afsluiter van de rally. We hebben naar een oplossing gezocht voor de motor, maar Skoda kan enkel nieuwe motoren leveren voor nieuwe Fabia R5. Ik weet niet wanneer we een oplossing vinden. Hopelijk kan ik in Ieper wel aantreden met een evolutiemotor, want anders blijven we beter thuis. Zelfs voor de Sezoensrally is het een serieus probleem, want daar heb je veel hernemingen vanuit T-situaties. Dit weekend beschikken Cédric Cherain en Adrian Fernémont over een betere motor. De twee favorieten zijn meteen gekend. Cherain is altijd erg snel in Namen en Adrian Fernémont heeft nog langs de proef van Vedrin gewoond. Hij is ook bijzonder sterk op dit parcours. Maar, het is een lange wedstrijd en ik voel me ook goed op deze snelle proeven. Ik ga proberen mee te zijn met de kopgroep…”
Pieterjanmichiel Cracco: “In Tielt heb ik veel kilometers kunnen maken om de auto beter onder de knie te krijgen. Dat was belangrijker dan die breuk van de ophanging. Ook in Namen is onze doelstelling progressie maken en leren. Het is een driedaagse wedstrijd over 221 km, dus als we uitrijden, hebben we er een pak ervaring erbij. We hebben elk onze eigen afstelling bepaald, maar blijkbaar voelen we de auto bijna hetzelfde aan, want mijn afstellingen lijken sterk op die van Achiel. We hebben een goede set-up om met vertrouwen aan de start te komen. Ik ga voorzichtig, met een marge onder de voet, van start. Als ik meteen mee ben met de kopgroep, dan wil dat zeggen dat ik over mijn limiet aan het rijden ben. Nee, ik moet realistisch van start gaan en stelselmatig zullen we dan het ritme verhogen om in het slot van de wedstrijd een aantal sterke tijden te rijden.”
Achiel Boxoen: “In Tielt had ik in feite nooit een goed gevoel in de auto. Er klopte iets niet met de afstellingen. Achteraf, bij een nacontrole, is de oorzaak van mijn gevoel aan het licht gekomen. De sporing van een van de wielen stond niet juist, waardoor de wegligging logischerwijze verstoord was. We reden met een gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evo, die pas donderdag voor de start werd geleverd en we konden maar heel even rijden met de auto op een privé-terrein. Onvoldoende om de wagen goed te leren kennen. De wagen voelde tijdens de test uitstekend aan. Niet te vergelijken met het gedrag van de auto in Tielt. We hebben een goede afstelling gevonden om met vertrouwen aan de start te komen. Vrijdagavond op de Citadel ga ik nog geen gekke dingen doen, want op die proef kan je meer verliezen dan winnen. Maar, ik mag ook niet te voorzichtig zijn, want de startorde voor de volgende etappe wordt bepaald op basis van het klassement van de showproef. Vorig jaar ging ik al heel vroeg van de baan met de Opel Adam R2. Toch kom ik na vandaag met vertrouwen aan de start. Na een verstandige start vrijdagavond, ga ik proberen om zaterdag het tempo te verhogen.”
Philip Cracco: “Een testsessie heeft weinig zin voor mij. Het zal weinig veranderen aan mijn resultaat. Pieterjanmichiel en Achiel starten met andere ambities. Ik zal de auto wel beter leren kennen tijdens de wedstrijd. Natuurlijk ga ik het beste van mezelf geven, maar ik kom vooral om me te amuseren op deze schitterende klassementsproeven. Ik kijk enorm uit naar de start. Een foutje is snel gemaakt en met die hoge snelheden is de wedstrijd dan meestal afgelopen. Ik herinner me een klein foutje met een Peugeot 207 S2000, samen met Geert “de Buzze” Beauprez. Ik reed helemaal niet te snel, maar plots lagen we op het dak. We zijn toen de volgende dag op die bewuste plaats gaan kijken om te begrijpen wat er gebeurd kon zijn. Wellicht brak een achterwiel af. Met de Renault Clio ben ik ook eens over de kop gegaan aan hoge snelheid. De Wallonie vergeeft weinig, maar de laatste keer, in 2017, stond ik wel aan de finish met de Fiesta R5… Ik ben toch altijd nerveus voor de dubbele passage op de Citadel, want je wil de wagen niet stuk rijden op de hoge boordstenen. Ik wil zaterdag ook nog genieten. Dan begint het echte rallyplezier pas!”