Home > Circuit > De European VW Fun Cup met Bourguignonsaus

De European VW Fun Cup met Bourguignonsaus

Na de mistige Ardense bossen, zijn het de velden en de bloemen van de Bourgogne die de deelnemers aan de European VW Fun Cup opwachten op 27, 28 en 29 april. Naast de onzekere weersvoorspellingen voor de tweede manche van het seizoen, deelt de omloop in Prenois, op een vijftiental kilometer van Dijon, enkele gelijkenissen met het Circuit van Spa-Francorchamps: een vloeiende piste met voornamelijk snelle bochten en vooral veel hoogteverschillen. Ook in het departement van de Côte-d’Or racen de bolides op een heuse achtbaan!

Dijon, dat is de stad van Stéphane Perrin, de ‘kapitein’ van de #888 AC Motorsport. Met zijn teamgenoten Martin Leburton en Simon Tourneur start de lokale held er als leider in het kampioenschap. Drieënhalf jaar na zijn succes in de 12 Uur van Mettet 2014, proefde AC Motorsport immers opnieuw van de zege in de European VW Fun Cup tijdens het Franco Fun Festival, en dat na een knotsgekke inhaalrace. Het trio kan de nasmaak van de champagne nog altijd proeven… en wil zo snel mogelijk meer bubbels! De opener van het seizoen tijdens het paasweekend herinnerde er ons echter aan dat deze campagne vermoedelijk open zal blijven. Met de #2 van Edouard Mondron, Guillaume Mondron en Cédric Bollen (vanaf Dijon bijgestaan door Amaury Richard) greep DRM Motorsport maar net naast de overwinning. Een contact met een concurrent stond een topresultaat voor de #280 Socardenne by Milo in de weg in Francorchamps. Het viertal dat bestaat uit Kevin Balthazar, Kevin Caprasse, Lorenzo Donniacuo en Fred Caprasse blijft waarschijnlijk wel de toon voeren op vlak van pure snelheid.

En toch mag men niet vergeten dat de European VW Fun Cup vooral een uithoudingscompetitie blijft, met twee races over vier uur (start op zaterdag 13.55u en zondag om 9.00u) op menu van de Trophée de Bourgogne. Regelmaat en ervaring blijven dus goud waard! De Italiaan Claudio Cappelli en de Brit Sean McInerney zijn het levende bewijs met hun podiumplaats in Francorchamps, aan boord van de #285 8Ks Warner Experience, voor het trio Laurent Jaspers-Mathieu Detry-Stéphane Henry de Frahan (vervangen door Michael Leenders in de Bourgogne) met de #44 Jac Motors die niet is weg te slaan uit de voorposten en opnieuw zal mikken op het podium.

8KS Corse schrijft nog twee andere wagens in voor Benedetto en Mattia Noberasco (#908 Noberasco by 8Ks) en vooral voor Federico Sordini en de te duchten Andrea Portatadino (op de #406). Hun deelname toont de groeiende interesse voor de European VW Fun Cup in Italië aan. Een topresultaat vergt natuurlijk wel de nodige dosis regelmaat…

Regelmaat, laat dat net een van de kwaliteiten zijn van de #278 Acome Racing 1, die overigens het ‘Pure’-klassement aanvoert, voor rijders die enkel en alleen de VW Fun Cup betwisten. Manu Nava, Stéphane Charlier en David Doutrepont, die in Dijon worden bijgestaan door Michel Vanhakendover, kunnen eens te meer pronken met hun wedstrijdinzicht. Met de ervaren Dominique Bustin om de weg te wijzen, kan ook de #291 Comtoyou Racing die verder Maxime Lieutenant, David Dermont en Gilles Verleyen aan de knoppen krijgt, mikken op een prachtig resultaat in beide manches. De #417 SP Racing by Jac Motors (Sébastien Incardona en Pascal Raes) en de #299 DRM Motorsport (met patron en rijder Matthieu de Robiano en Sébastien de la Serna) zijn eveneens niet te onderschatten.

Jean-Jacques en Gilles Smits zagen hoe hun wagen vernield werd op de top van de Raidillon (een concurrent in moeilijkheden raakte de #17) en sluiten daarom bij Johan Huygens op de #269 Jac Motors aan. Ook nieuw is de deelname van Gilles Debrus en kampioen 2017 Sébastien Kluyskens aan het stuur van de #63 Leader Racing, een duo dat minstens een podiumplek zal ambiëren. Na de technische zorgen in de eerste race willen Pierre-Yves Rosoux, Arnaud Tsamère, Pierre-André Guillaume en Steve Dams de felgele kleuren van de #500 van Pyrat by Milo laten schitteren in Frankrijk.

Vervolgens zijn er de vaste waarden, die altijd klaarstaan om van de kleinste misstap te profiteren en de top tien binnen te sluipen, zoals de #255 DZ Racing (Sébastien Dorkel, Amine Zeghouani en Jean-Luc Vandormael), de #260 Big Mac Racing (François Bouillon, Marc-Olivier Van Oppens en Xavier Gérard), de #287 van Flying Chicken by Comtoyou (Julien Colette, Guillaume Swaelens, Philippe Soussan en Sébastien Ryhon), de #11 DDS Racing 1 (Dennis Smets, Daan Deschepper en Dirk Gubbels) of nog de #4 Acome Racing 2 (Anthony Rosa, Nicolas Fedorenko, Gilles Piron en Didier Charlier).

Vinnige strijd bij de Biplaces!

Dankzij een tiental inschrijvingen belooft de Biplaces-categorie een stevige confrontatie tijdens de Trophée de Bourgogne. Francis Plunus en Eric Jardon moesten verstek geven in Spa-Francorchamps, maar zijn er opnieuw bij met de #342 Monster by Milo, een wagen die aan de leiding staat in het kampioenschap door het succes van Lorenzo Donniacuo, Kevin Balthazar, Kevin Caprasse en Christophe Nivarlet in het Franco Fun Festival. Zoals gewoonlijk verwachten we het duo Plunus-Jardon vooraan, in strijd met de #365 Carpass LRE by DRT, het kampioenenteam van 2017 en bestuurd door Stéphane Lémeret, Philippe Reynens, Miguel Coppieters en Philippe Wintgens. De #360 CBRS by AC Motorsport (Alain Dupont, Philippe Fisette en Michel Koning) werd derde vorig seizoen in Francorchamps. Samen met de #323 TML Racing Team (Baudouin en Florent De Liedekerke vormen een team met Charles-Bernard Héger) zullen ze de scheidsrechters willen zijn in dat duel.

De #304 Sotraplan by Milo (Manuel Martin, Christophe Nivarlet, Christian Wauthier en Audran Lernoux) maakt zijn terugkeer in de European VW Fun Cup en hoopt op een herhaling van zijn top vijfplaats in Francorchamps, net als de #378 Nitro 44 by Acome Racing (Xavier Mezquita, Reiner Weisshaupt, Tim De Toledo Sommerlath en Michaël Hansen). We houden daarnaast rekening met Debersaques Racing Team (Yves en Maxime Debersaques, geassocieerd aan Charly De Munter), het Luxemburgse Lisalux Racing (Stéphane Loesel, Maxime Lacrosse en Lucien Bourdeaux) en Credeco by Leader (Philippe Denis, Philippe Willems, Baudouin Feron en Patrick Van Impe). Ook deze race verdient met andere woorden de nodige aandacht!

(persbericht)

You may also like
25 Hours Fun Cup: door de lens van Roel Ramaekers
VW Fun Cup: Belgium Back On Track
E-circuit: een spectaculair format voor de VW e-Fun Cup
VW Fun Cup: de VW Fun Cup powered by Hankook ziet mogelijkheden vanaf 8 juni