[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Zondag 22 april was Tielen opnieuw de plaats van gebeuren voor de nu al veertiende editie van de Titanic Sprint. Eén rijder en één auto, op één parcour dat viermaal diende te worden gereden. Vier kansen om de beste tijd te zetten en de winnaar te worden.
Topper van dienst was uiteraard Guino Kenis. De BMW-dealer uit Oud-Turnhout haalde voor de gelegenheid zijn Mini Countryman uit, waarmee hij in RRC uitvoering (als ‘regional rally car’) al eens deelneemt aan het BK Rally. En daarmee stond het al een beetje vast: als de machinerie het niet zou begeven dan zou het moeilijk worden om Guino Kenis de zege te ontzeggen. En dat maakte hij van bij aanvang in de eerste reeks duidelijk. Kenis draaide een 2:19:968. Pas dertien seconden achter hem volgde de concurrentie, bestaande uit een peloton aan BMW’s met Verstrepen (E36) voor Leysen (E36), De Busser (Compact) en Heyns (E39).
Kenis, die vocht uiteraard tegen zichzelf en verbeterde gestaag zijn tijd. Naar 2’15” in reeks 2, dan naar 2’13” in de 3de reeks en tenslotte naar 2:12:453 in de afsluitende reeks. Uiteraard kwam niemand in de buurt. De 4de reeks bleek de snelste van de dag. Davy Leysen stuurde zijn rallycross BMW E36 nog naar een 2:23:198, en dat was voldoende voor de zilveren medaille. Oudgediende Jurgen Vandeweyer, bij gelegenheid soms nog eens rallyrijder, haalde met zijn Opel Kadett E GSi nog een 2:25:948 en dat leverde hem een derde plaats op.
“Ik hoorde heel veel tevreden toeschouwers en tevreden rijders”, kon Titanic secretaris Kris Peeters terugblikken op deze 14de editie. “We hielden het droog maar omdat het zaterdagnacht hard geregend had, was het stuk waar de wagens hun terugkeer maakten naar de service helemaal doorweekt. Het was dan ook nodig sommigen met de hand door de modder te duwen. Maar voor het overige verliep deze wedstrijd zeer vlot. Eén klein sortietje moesten we noteren, voor het overige geen enkel probleem.”
Wat wel een probleem zou kunnen vormen was het relatief lage aantal inschrijvingen. “Vorig seizoen vingen we op dat heel wat rijders interesse hadden. Het leek hen een leuke wedstrijd en her en der werd er gezegd ‘als we het hadden geweten’. Echter, met 32 wagens noteren we net iets minder inschrijvingen dan vorig seizoen. Dat is niet betaalbaar. De verzekeringen voor dit soort evenementen liggen hoog. En je maakt dadelijk een hoop vaste kosten. We zullen met het clubbestuur deze editie moeten evalueren. Hoedanook was er een afspraak gemaakt met het stadsbestuur dat dit hier geen jaarlijks evenement zou worden. We rekenden erop te kunnen wisselen met Rijkevorsel”, besloot Kris Peeters.
De Sprint zelf was een leuk evenement voor toeschouwers en voor deelnemers. Guino Kenis kon een nieuw evenement toevoegen aan zijn al rijke palmares. Sluiten we dan af met een leuke anekdote. Colla Schrooten stond ooit aan de start van de 1ste Titanic Sprint met zijn Citroën 2CV. Zondag eindigde hij de 14de editie op de 10de plaats met zijn Citroën Xsara rallycrosswagen. En op de 23ste plaats stond ene … Sanne Schrooten. Inderdaad, dochter van en verre van laatste in het veld van 36 wagens aan het stuur van de … Citroen 2CV!
Voor alle duidelijkheid: de Titanic Sprint is een wedstrijd buiten kampioenschap en wordt als dusdanig niet opgenomen in de VAS klassementen.
(vas)
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/VAS-Titanic-Sprint-2018.03.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]