Home > VAS > Regularity > Het parcours van de Belgian Westhoek Classic

Het parcours van de Belgian Westhoek Classic

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Op vrijdag 14 en zaterdag 15 september is er opnieuw de Belgian Westhoek Classic, dé klassieker der regelmatigheidsrally’s in Vlaanderen. Rudy Opdenakker, voorzitter van de organiserende renstal Autoclub Medina, is maar al te trots om 5 maanden voor het evenement enkele hoogtepunten van het parcours prijs te geven. “Naast het feit dat de samenwerking met Motor Union 2000 een vervolg krijgt en dat we kunnen uitpakken met een fantastisch nieuw wedstrijdcentrum in het stadscentrum van Ronse kijken we nu al uit om de deelnemers het parcours te kunnen voorschotelen. September lijkt nog ver weg, toch is het parcours in een definitieve vorm gegoten en zijn we ervan overtuigd dat door enkele kleine sportieve wijzigingen door onze uitzetters Jens en Bjorn Vanoverschelde we opnieuw een nieuwe boeiende editie kunnen voorschotelen!

Ronse als zenuwcentrum

Grootste nieuwigheid is ongetwijfeld de nieuwe startlocatie in het centrum van (ex-rally)stad Ronse. Het is dan ook met grootse steun van de lokale overheden en in samenwerking met Motor Union 2000 dat de Grote Markt van Ronse omgetoverd zal worden tot headquarters van de meest authentieke regelmatigheidsrally van Vlaanderen. Het wagenpark zal netjes ingericht worden zodat iedere deelnemer zijn positie volgens startnummer kan innemen en de technische controle en het startpodium zal plaatsvinden in het zicht van de terrasjes… Na de administratieve formaliteiten volgt een avondetappe van 130 kilometer. “Net zoals vorig jaar hebben we extra aandacht besteed tijdens het uittekenen van deze etappe, met 7 regelmatigheidsproeven die amper of geen bebouwing kennen, uitdagende wegen en de duisternis. Daarenboven is de regelmatigheidsproef van Ooike met zijn bekende ‘dodensprong’ er dit jaar wel bij. Een goed gebalanceerde openingsetappe zoals weleer in de duisternis die een eerste kleine hiërarchie moet scheppen alvorens de grote tweede wedstrijddag aan te vatten.

Een aangepaste indeling & timing op zaterdag

Dit jaar kiezen de organisatoren bewust voor een aangepaste timing en wedstrijdverloop tijdens de tweede wedstrijddag. Een vroegere start betekent meteen nieuwe mogelijkheden voor de ochtendetappe. “De tweede wedstrijddag zal daarom om 8u30 reeds aanvangen. Er zullen geen redenen zijn om rustig wakker te worden want verscholen in de bossen vlak naast het hotel wacht de deelnemers meteen een eerste korte regelmatigheidsproef op. Daarna trekt de karavaan rechttoe-rechtaan richting Eeklo, ex-rallycentrum van de 200 Mijlen van het Meetjesland. Nog zo’n vervlogen Oost-Vlaamse rallyklassieker van destijds… Vanuit Eeklo stippelden de uitzetters nog een lokale lus uit met trajecten tot aan de Westerschelde en zelfs een gloednieuwe gravelstage van 8,67 km om duimen & vingers van af te likken! Rond de middag bereiken de eerste deelnemers het Burgemeester Lionel Pussemierplein te Eeklo voor een regroup & lunch. Exact op dezelfde plaats waar de 200 Mijlen van het Meetjesland hun servicepark organiseerden…

80 km vol tijdcontroles!

Grootste wijziging van deze editie is ongetwijfeld de hernieuwde indeling van de middagetappe. “We willen al een tijdje op zaterdagavond vroeger de finishlijn bereiken zonder te moeten inboeten aan sportiviteit. De nieuwe indeling die we dit jaar gaan toepassen zal daar vast & zeker een goed antwoord op bieden! We gaan de middag- en avondetappe samenvoegen tot één zeer lange étappe tot bij de finishlijn. Één dik roadbook dus vanaf Eeklo tot de finishlijn in Anzegem (dezelfde finishlocatie als vorig jaar, nvdr.). En het roadbook zal dit jaar opnieuw een opeenvolging van tijdcontroles bevatten gedurende zo’n 80 kilometer kaartlezen… Net zoals vanouds en een afwisseling op de regelmatigheidsproeven!” De etappe zal onderbroken worden door 2 kortere regroups van elk zo’n 30 minuten. Regroups die voor sfeer zullen zorgen want ze worden omgetoverd worden tot servicepark met catering- & sanitaire voorzieningen en telkens een inside tijdcontrole. “Eén van die locaties kunnen we al bevestigen. Vorig jaar organiseerden we bij het clubhuis van Autostal Atlantic een inside tijdcontrole. Dit jaar gaan we er een effectieve regrouplocatie van maken. De tweede locatie is nog in onderhandeling, maar als we tot een akkoord komen ziet het er naar uit dat we een derde rallycentrum van een rally van weleer kunnen toevoegen aan het parcours…

Inschrijvingen open op 15 mei, 20 uur!

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rally: Paul Lietaer in minimum twaalf wedstrijden
VAS Monteberg: inschrijvingen zijn geopend
Rally: Vincent Verschueren à la carte met Skoda Fabia Rally2
Voorstelling Anthony Vandenbussche: “We rijden puur voor het plezier.”