Formula e groeit en dat is ook in Rome duidelijk, waar de zevende van twaalf wedstrijden van het seizoen 2017-2018 wordt verreden. De constructeurs staan te dringen om deel te nemen, zeker met de komst van de tweede generatie elektrische racewagens. Ook het spektakel rond de wedstrijden, voor publiek en VIP’s, wordt belangrijker en belangrijker.
Op de luchthaven van Rome viel meteen op dat de meer dan 2000 jaar oude Italiaanse hoofdstad klaar is voor zijn eerste ‘race’ sinds de Romeinse hoogdagen en de wagenrennen in de schaduw van het Colosseum. Overal treffen we publiciteit voor de wedstrijd aan en ook in de stad ‘leeft’ het evenement. Elektrisch City Racing is hot… ook in het land van de brullende V12.
De bijna 3-kilometer lange omloop in Rome is de langste van het seizoen, met behoorlijk wat niveauverschillen, “aantrekkelijk, met veel snelle bochten”, aldus Mitch Evans, de teamgenoot van Nelson Piquet Junior bij het Panasonic Jaguar Racing Team. “En ik kijk er enorm naar uit, want na onze vierde plaatsen en het podium in Hong Kong, zijn we klaar voor een nieuw podium.”
Alleen professionele rijders
Evans is een jonge rijder in de Formula e, de Nieuw-Zeelander was behoorlijk succesvol in GP3 en GP2, alvorens op relatief jonge leeftijd naar de elektrische eenzitters over te schakelen. “Ik combineer het voorlopig met niets anders, want als fabrieksrijder, heb je niet zoveel kansen om elders te rijden. Ik zou wel in LMP1 of LMP2 aan de slag kunnen en na mijn tweede plaats in LMP2 in 2015 zou ik zeker geen neen zeggen tegen een nieuwe kans. Maar racen voor een constructeur is toch waarom we dit doen. Ik vind Formula e overigens bijzonder fascinerend, het is anders dan alle andere autosport, vanwege de circuits in de steden, de auto’s en ondertussen ook het startveld. De algemene kwaliteit van de rijders ligt hoger dan in F1, lijkt me, met uitzondering van figuren als Vettel of Hamilton. Zoek ook nog maar eens een klasse met zoveel constructeurs en alleen maar professionele rijders… Dat bestaat niet in de autosport van vandaag. En met de komst van de Gen 2-wagens zal dat alleen nog verbeteren, want we krijgen races zonder autowissel, meer vermogen en dus meer spektakel. Al zou ik op termijn met deze wagens ook wel eens Eau Rouge willen opstormen…”