Home > Rally > BRC > EVO2: cijfers en letters in TAC Tielt

EVO2: cijfers en letters in TAC Tielt

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Misschien hebben enkele die-hard rallyfans de oefening gemaakt. Absoluut zeker hebben de Skoda teams de cijfers naast elkaar gelegd. Er was een Skoda 1-2-3-4 klassering, maar niet alle Fabia’s zijn wat ze lijken…

Het cijfer: 41.8

De voorsprong van Princen op Schuiferskapelle, KP1 : 8″9 , Ondank 7″, Oosthoek 4″9 en Poelberg 4″7. We zijn dan ongeveer 10u00 ’s morgens en de eerste rekening kan gemaakt worden. Verschueren verliest 25″5 op Princen, maar met een kapotte stabilisator geeft dat misschien een vertekend beeld. Dus kijken we naar de tweede passage, zelfde proeven, zelfde volgorde:

+1″2, +3″8, +2″1 en +1″2. Minder achterstand voor Verschueren tijdens  deze tweede lus maar… opnieuw incasseert hij tijdverlies. Deze keer 7″5 in het totaal en hij heeft geen moeite gespaard, de motor is vers, de banden zijn correct gekozen. Nogmaals hetzelfde scenario in de derde lus met +2″4, +1″8, +3″4 en +0.4″ wat resulteert in een achterstand van 8″8 en een totale afrekening van 41.80 seconden achterstand na iets meer dan 139 km tegen de chrono rijden. Daarmee was de strijd gestreden, want de proeven 13 en 14, die nominaal voor Verschueren waren, werden geneutraliseerd.

Het letterwoord: EVO2

Zo dominant als Verschueren was in de Haspengouw, zo machteloos moest hij toekijken in de TAC Rally hoe Kris Princen daar de debatten beheerst en beheert… En het letterwoord dat hiervoor verantwoordelijk is: EVO2!

Kris rijdt hier voor de eerste keer met een nieuwe evolutiemotor en die is blijkbaar erg sterk. Men had ons verteld dat die motor slechts een paar pk’s meer zou hebben, maar het verschil is enorm“, diende Verschueren vast te stellen.

Princen relativeert. “Het was zeker geen gemakkelijke rally. Verre van. We zijn er dadelijk ingevlogen, van bij de start. We hebben inderdaad de EVO 2 motor en de Skoda staat nu in full 2018 specificatie. De verbeteringen zijn geen grootse dingen, maar een opeenvolging van kleine verbeteringen maken alles samen dat we deze keer de perfecte rallywagen hadden“, sprak de winnaar op het zegepodium.

Wachten tot Ieper?

Bij de voorstelling van de Skoda van Verschueren in februari, opperde Gaby Goudezeune nog dat er de mogelijkheid bestond dat de Fabia van GoDrive voor Ieper mischien wel een upgrade zou krijgen. Zullen de krachtsverhoudingen zich dus opnieuw stabiliseren in Ieper? Maar wat dan nog met de komende Wallonie en Sezoens? Als Princen zich aandient met een 3 op 7 dan zou Ieper wel eens de beslissende wedstrijd kunnen worden… Uiteraard: als de kat een koe was, enzovoort. Maar spannend zal het de komende maanden wel worden in Belgian Rally Championship

(foto’s: Lorenz Deschuyttere)

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/IMG_8927-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50