Home > Circuit > Gavin Ward: van Red Bull naar Indycars

Gavin Ward: van Red Bull naar Indycars

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Dit weekend is er de tweede race van het Indycars-kampioenschap. En er is ook F1 in de woestijn van Bahrein. Er is één iemand die zijn aandacht over deze beide zeer verscheiden werelden zal verdelen. De Canadees Gavin Ward verliet afgelopen jaar Red Bull en de Formula 1 om te verkassen naar de Indycars. Hij werkt er op de bij het Team Penske Chevrolet op de wagen van de regerende kampioen Josef Newgarden. Ward moet zich de geplogenheden van de Indycars eigen maken om later eventueel door te groeien naar race-ingenieur van Newgarden.

Ward is dus een bevoorrechte insider en kan nu de werelden van de F1 en Indycar vergelijken. Gavin Ward was aerodynamica specialist in de Red Bull fabriek. Maar een groot deel van zijn carrière deed hij dienst als race-ingenieur voor David Coulthard, Sebastian Vettel, Mark Webber en Daniel Ricciardo. Hij ging bij Red Bull weg op een positieve noot. Hij zocht een nieuwe uitdaging maar een van de redenen dat hij naar de Indycars kwam was het feit dat hij opnieuw betrokken zou zijn bij de actie in de pitlane.

“Ik hou erg van de sfeer die er heerst in het team van Penske. Het wordt echt gerund als een organisatie, met een werk ethos dat overal aanwezig is en van Roger Penske uit naar beneden wordt doorgegeven.”
“Mijn werk in de fabriek was niet meer hetzelfde. Het gaf me niet dezelfde kick. Het geluid, de geuren, de kleuren, alle dingen die ik mij van kindsaf herinnerde over het racen op circuit, waren er niet meer. Het gaf me niet de adrenaline rush meer van middenin de actie te zitten. Ik leerde wel veel bij over hoe ik een racewagen snel kon maken, maar ik ben blij dat ik weer op circuit zit.”

“Als ingenieur is het verrassend anders”, vervolgt Ward. “Er zijn een paar domeinen waar ik wat van mijn F1 ervaring kan bijbrengen. Verder moet ik veel leren maar ik heb de vrijheid om mijn handen te zetten aan zowat alles waar ik zin in heb en dat was wat ik eigenlijk zocht. Het was een echte cultuurschok want ik ben gewend om wat meer in hokjes te werken. Het is misschien we uitdagender dan werken in de F1. De Indycars zijn veel meer gelijk en de relatie tussen de ingenieur en de rijder is echt wel heel belangrijk. En als we ernaast zitten dan heb je weinig excuses om je achter te verstoppen.”

Gavin Ward maakt dit weekend kennis met zijn eerste race op ovaal circuit: de Desert Diamond West Valley Casino Phoenix Grand Prix op de Phoenix Raceway. Op het programma de tweede race van het Indycars kampioenschap, een wedstrijd over 250 rondes.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Desert Diamond West Valley Casino Phoenix Grand Prix

Avondale, Arizona

zaterdag 7 april

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
In een notendop: MotoGP, IndyCar en Ricciardo naar McLaren?
Circuit: IndyCar seizoen begint op zes juni
In een notendop: de overlijdens van grootheden uit de autosport en ERC
Autosport: de stand van zaken