Home > #Hoofdnieuws > Zeven dagen op de weg: de BMW M140i

Zeven dagen op de weg: de BMW M140i

De BMW M140i is mogelijk de allerlaatste topversie van de BMW 1 Reeks met achterwielaandrijving en alleen daarom was het al de moeite om er een week mee het land te doorkruisen. Maar de BMW M140i heeft zo veel meer te bieden, dan alleen het einde van een schitterende autofilosofie. De BMW M140i is een schitterende wagen, die puur rijplezier verschaft, maar wel eentje waar je nog mee moet kunnen rijden. Immer, achterwielaandrijving, een manuele 6-versnellingsbak en 340 pk, wat had u nog meer gewenst?

Misschien wel de leukste ooit

Geen downsizing, geen compromis, dat was het lastenboek van de ontwerpers van de BMW M140i, volgens ons. Onder de motorkap zit een dikke 3-liter 6-cilinder, goed voor 340 paarden en een koppel van 500 Nm, tussen 1.520 en 4.500 toeren per minuut, dus niet dat puntige gedoe van de kleine turbomotoren. De 3 liter krachtbron van BMW doet het met een twinscrollturbo, met variabele Valvetronic-kleppentiming en dubbele Vanos-nokkenassturing.

Ook geen sperdifferentieel en ook niet te veel elektronische toeters en bellen, neen, deze BMW is er ééntje uit de oude school en dat is maar goed ook. U kan overigens ook kiezen voor een versie met xDrive-vierwielaandrijving en een automatische 8-versnellingsbak, maar wat ons betreft is manueel en achterwielaangedreven net dat wat het extra plezier verschaft.

Wat een plezier

Een 1 Reeks die van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden spurt, eigenlijk is het absurd. Het zijn cijfers waar de generatie van onze vaders zelfs in een Porsche 911 enkel kon van dromen. Eens de weg op, biedt de BMW M140i net dat, wat vandaag de dag zo zeldzaam wordt, een auto voor puur rijplezier. Misschien kan je met deze BMW M140i niet het ronderecord op de Nürburgring breken, maar je kan er wel eindeloos puur rijplezier mee beleven en is dat niet net iets wat dreigt te verdwijnen? Gewoon genieten van een auto die wil dwars gaan? En vergeet het verbruik van deze 3-liter, wie deze auto koopt, doet dat heus niet om aan de pomp records te breken. We hebben de tijd gehad om na te denken over een negatief element aan deze kerel uit München, maar eerlijk, in de filosofie die hij voorstaat, hebben we er gewoon geen één gevonden en dat vanaf 42.350 euro…

We hebben wel nog één vraag voor BMW: stop niet met het bouwen van dit soort wagens…

Met dank aan Benjamin Renard voor de foto’s en Skylimit Events!

You may also like
In een notendop: GT
IGTC Bathurst: 28 wagens voor start van seizoen
Alessandro Zanardi: “er zijn verschillende aspecten die we kunnen gebruiken als uitgangspunt voor een beter leven”
DTM Zolder: met Robert Kubica?