Home > Circuit > Vanaf 2018 een ‘Pure’ kampioenschap

Vanaf 2018 een ‘Pure’ kampioenschap

In een recent verleden werden formaties die enkel deelnamen aan de VW Fun Cup enkel beloond met een apart podium. Voortaan organiseert Kronos Events voor hen ook een specifiek kampioenschap.

Sinds het ontstaan van de VW Fun Cup in 1997 heeft men er altijd voor gezorgd dat het aspect van ‘Fun’ en ‘Cup’ werd gerespecteerd. Ondertussen heeft iedereen kunnen vaststellen dat het algemeen niveau van de competitie enorm is gestegen en dat heel wat vooraanstaande coureurs die elders furore maken achter het stuur van pk-rijkere bolides, steeds talrijker aan de start verschijnen in de VW Fun Cup. Zij nemen het op tegen jonge welpen die via de meest plezierige Kever de eerste stappen zetten in de racerij en zich willen laten opmerken. Gezien iedereen aan de start komt met hetzelfde materiaal is het de coureur die het verschil kan maken en zich in de kijker rijdt. Jongeren zoals Maxime Soulet of Maxime Martin hebben op die manier in de VW Fun Cup de basis gelegd voor hun huidige bezigheden.

Bij Kronos Events is men evenwel niet vergeten dat de VW Fun Cup in de eerste plaats een competitie is voor zeg maar zuivere amateurs die tot dan nooit aan de slag gingen in andere kampioenschappen.

“Sinds enkele jaren voorzien wij na elke race een podium ‘Pure'”, legt Vanessa Bouchat, Series Manager, uit. “Dit klassement is voorbehouden aan formaties bestaande uit coureurs die uitsluitend deelnemen aan de VW Fun Cup. Maar in 2018 willen we een stapje verdergaan…”

Vanaf het komende seizoen organiseert Kronos Events een écht kampioenschap, waarvoor alle behaalde punten van de zeven meetings worden weerhouden en op het einde van het jaar worden de kampioenen ‘Pure’ tijdens de traditionele VW Fun Cup Awards Night gehuldigd.

“Bij de inschrijving dienen de ploegen te vermelden dat zij ook deelnemen aan het ‘Pure’ klassement, op voorwaarde dat de samenstelling van de ploeg enkel bestaat uit coureurs die nog geen races hebben betwist in een andere discipline”, vervolgt Vanessa. “Net zoals in het algemeen klassement (of ‘Overall’) worden voor het toekennen van de punten de éénzitters en de tweezitters gemengd.”

Om voor de titel te gaan, dient de filosofie van de klasse ‘Pure’ strikt te worden nageleefd, want de bedoeling hiervan is het in de spotlights plaatsen van zij die debuteren in de autosport en de VW Fun Cup in het bijzonder. “Van zodra we vaststellen dat één van de coureurs niet voldoet aan de regels van ‘Pure’ zullen we de betreffende auto schrappen in het voorlopige klassement”, zegt Vanessa nog. “Het is dus uitgesloten dat er extra ondersteuning – lees snellere teammaats – wordt gezocht, ook niet in de 25 Hours. Dit kampioenschap is er voor de zuivere VW Fun Cup-liefhebbers en dat willen we ten volle ondersteunen!”

You may also like
Best of 2022: door de lens van Joachim Cieters
IMSA – Long Beach: winst voor Cadillac, Belgen hebben mindere dag
Spa 24: WRT Audi aan de leiding na 4 uur
25 Hours Fun Cup: door de lens van Roel Ramaekers