Home > #Hoofdnieuws > Autosportwereld.be sprak met Pascal Witmeur over Belgian GT4

Autosportwereld.be sprak met Pascal Witmeur over Belgian GT4

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/09/CY7H3791.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Recent werd de Belgian GT4 Cup voorgesteld, vooralsnog geen autonoom kampioenschap, maar één dat deel zal uitmaken van andere GT4-series. Echter de ambitie is om in 2019 wel autonoom te gaan. Wij spraken met promotor Pascal Witmeur. Pascal Witmeur werkt al 25 jaar samen met Stéphane Ratel en de Groupe SRO. 10 jaar geleden stond Pascal Witmeur mee aan de wieg van de categorie GT4.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De Belgian GT4 Cup staat open voor Belgische rijders met een Belgische licentie, op uitzondering van rijders die FIA Platinium geklasseerd zijn, de zuivere professionele rijders dus”, legt Witmeur uit. “Iedere Belgische rijder die wil punten scoren moet officieel bij SRO aangemeld zijn. De Belgian GT4 Cup 2018 is een hybride kampioenschap, in die zin dat de Belgische deelnemers uitkomen in GT4-proeven van SRO, waar een eigen podium en puntentelling van toepassing zijn. In 2019 wil SRO een eigen Belgische of Benelux kampioenschap met een startgrid waar ook plaats is voor een merkenkampioenschap, op basis van het beste voorgestelde package.”

De gehomologeerde wagens met een homologatiefiche in GT4 zijn: Porsche Cayman, Aston-Martin, Audi R8, BMW M4, Mercedes AMG, Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Ginetta, KTM, Nissan 370Z en McLaren. “Er zijn daarnaast nog andere wagens, die iets ouder zijn, maar die met een BOP, ook nog inzetbaar zijn: Maserati Trofeo,  Porsche 911, Lotus Evora, Sihn en Corvette”, verduidelijkt Witmeur. “De toegelaten rijderscombinaties zijn: Gold-Bronze, Silver-Bronze, Bronze-Bronze. Silver-Silver kan, maar mogelijk met een extra gewicht. Indien echt gewenst kan één rijder alleen de wedstrijden afwerken, maar op voorwaarde dat het gaat om een echte ‘Bronze’ gentleman driver van een zekere leeftijd…”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/20170319_GT4_test_Dijon_AstonStreetArtRacing_g22-L.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De kalender 2018 is de volgende:

–  8 april in Zolder in het kader van de European GT4 (tijdens dezelfde meeting op het circuit is er ook een manche van de Belcar, een serie die ook wagens aanvaardt volgens de GT4-regelgeving)
– 1 juli op de Nürburgring (op het sprintcircuit van 2,4 km) in het kader van een meeting Central Europe. Datzelfde weekend is er ook Belcar in Zolder.
– 22 juli in Spa in het kader van de European GT4. Het is het weekend voor de 24 Uur van Spa en de start van de SRO Speedweek.
– 16 september Nürburgring in het kader van de European GT4. Voor deze meeting rijden de deelnemers op het GP circuit van 5 km.
–  7 oktober op Zandvoort in een meeting GT4 Central Europe.

“De kalender kan nog wijzigingen ondergaan, al is dat weinig waarschijnlijk. Het merendeel van de teams en rijders wenst echter de European GT4 en het Belgische kampioenschap te combineren”, sluit Witmeur af. “De meetings verlopen steeds volgens hetzelfde format: 2 wedstrijden van 60 minuten met een verplichte pitstop tussen de 25ste en de 35ste minuut. De pitstop wordt getimed. Rijders kunnen er ook voor opteren om ieder één volledige race af te werken. Een rijder start in de eerste race en de tweede in de tweede race, ze rijden ieder hun kwalificatie. De kwalificaties duren 15 minuten. Er is twee uur vrije trainingen voorzien. Iedere wagen beschikt over twee nieuwe sets banden (Pirelli) per weekend.”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]