Home > F1 > FIA: motor in 2021 goedkoper, hoger in toeren en luider!

FIA: motor in 2021 goedkoper, hoger in toeren en luider!

FIA voorzitter Jean Todt, de afgevaardigden van FIA, de commerciƫle rechtenhouder van het FIA Formula One World Championship en de vertegenwoordigers van de huidige en mogelijke F1 constructeurs zaten gisteren, 31 oktober samen in Parijs om de krijtlijnen uit te tekenen voor de motorreglementen in 2021.
Daarbij stonden vooral kostenbeheersing, de raakvlakken met de hybride technologie in de hedendaagse productiewagens en het geluid van de F1 wagens centraal, met het oog op de volgende generatie van regelgeving.
De volgende voorstellen kwamen uit de bus:

  • De 1.6 Liter, V6 Turbo Hybrid met een hoger motorregime (+3000 t/min) dat het geluid zou moeten verbeteren.
  • Het reguleren van interne elementen volgens FIA specificaties om kosten te beperken
  • Het weghalen van de Hybride powerunit ten voordele van een krachtigere MGUK, met de focus op de recuperatie van de kinetische energie, zodat de rijder de opgeslagen energie (power) naar eigen inzicht kan gebruiken
  • Het gebruik van een enkele turbo van een beperkt formaat en gewicht
  • Een standaard systeem voor energieopslag en elektronica volgens opgelegde specificaties
  • Een veel strenger gereglementeerd “uitzicht” van de wagen zodat de elementen van motor-chassis-transmissie een beetje “Plug-And-Play” kunnen worden vervangen
  • Strengere benzine reglementering en een beperking op het soort en aantal benzines die mogen worden gebruikt

Deze punten zullen in de diverse commissies verder worden uitgewerkt.
“De beslissingen omtrent de 2021 power unit is een voorbeeld van hoe FIA, de regelgevers, de rechtenhouders, teams en constructeurs in de toekomst zullen samenwerken. We hebben geluisterd naar wat de fans vonden van de huidige regels en powertrain en wat ze in de toekomst anders zouden willen zien. We proberen dus te werken naar een eenvoudigere, goedkopere en meer luidruchtige motor en we proberen de voorwaarden te creĆ«ren waarbij het hele veld dichter bij elkaar zal liggen”, vertelde Ross Brawn.

 

foto fia

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?