[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/aboutN.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Alfonso Celis Jr.
geboren op 18 september 1998
in Mexico City (Mexico)
carriére:
2017
World Series Formula V8 3.5
(F1 testrijder Sahara Force India F1 Team)
2016
11de in Formula V8 3.5 Series
(F1 testrijder Sahara Force India F1 Team)
2015
12de in GP3 Series
16de in Formula Renault 3.5 Series
2014
21ste in GP3 Series
29ste in FIA European Formula 3
27ste in F. Renault 3.5 Series (1 race)
2013
14de in Formula Renault 2.0 NEC
11de in British Formula 3 Championship
34ste in FIA European Formula 3 (3 races)
(1 race in F. Renault 2.0 Trophy [Pau])
2012
6de in Formula BMW Talent Cup
2011
6de in karting Veracruz Rotax Intrn.
winnaar Campeonato Turismos 1800cc
16de in LATAM Challenge Series
10de in 24 Hours of Barcelona (Class A3T)
2009
debuut in karting
2008
debuut in motorcross
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/alfons_celis_jr-1-1400×787-1495729506.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Enkel de hardcore fans van de F1 zullen al gehoord hebben van “The Fonz”, Alfonso Celis Jr. De Mexicaan is actief in de World Series. Sedert twee jaren zijn die niet meer “by Renault” en beslisten om zich eerder te richten op het klaarstomen van rijders voor iedere discipline, en niet meer specifiek op de F1. De serie staat dus nu wat los van het F1 wereldje maar Mexico is een groeimarkt voor allerlei sectoren. En dat maakt een rijder als Alfonso Celis Jr. interessant. Zijn parcours strookt dan ook niet met de typische opstapladder naar de F1, maar het was genoeg voor Force India, die met Perez al Mexicaanse connecties hadden, om Celis Jr in te lijven als reserverijder.
Het seizoen van de World Series zit er nog niet op. Er zijn nog twee races in Bahrein op 17 en 18 november, en met nog 50 punten te verdelen staat Celis Jr. op de 4de plaats van het kampioenschap, met 31 punten achterstand. Het wordt voor Celis Jr. nog een moeilijke opdracht om Pietro Fittipaldi van die titel te houden.
“We moeten blijven vechten voor pole en races blijven winnen. In Austin verbleef ik in een motorhome omdat ik zo dichter bij het team kon blijven.”
Nog maar in 2015 behaalde hij zijn eerste overwinning in de World Series. In het begin van het jaar vernieuwde hij zijn contract met de Spaanse renstal AVF van Adrian Valles.
Alfonso Celis Jr.: “AVF is als een familie voor me. Ik paste er volledig en zij leverden mij de beste wagens in mijn carrière tot dusver. Voor mijn tweede jaar in het kampioenschap was het niet meer dan een logische stap. De keuze hielp mij echt om als rijder te groeien.”
Alfonso kijkt met trots naar “zijn” Mexico. Hij toonde veel betrokkenheid bij de reddingsacties en heropbouw na de recente aardbeving. Zijn website staat enkel in het Spaans… Het maakt het voor de fan-modaal allemaal niet toegankelijker op. Dus heeft “The Fonz” vooral resultaten, en titels, nodig om zijn waarde als rijder te bevestigen en zo zijn plaats binnen de F1 te veroveren. Een nieuwe kans om zich te tonen komt er voor eigen volk, in de vrije trainingen van de Grote Prijs van Mexico.
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Force India F1 reserverijder
Na vier vrije trainingen in 2016 mocht Celis Jr. het seizoen openen met testsessies op Sakhir en Barcelona. Ook in Oostenrijk en Hongarije mocht Celis Jr. de Force India rijden in de vrije trainingen.
“Deze wagens zijn compleet verschillende van wat ik al reed. Op Barcelona was het mijn eerste kennismaking met de nieuwe regels en je voelde onmiddellijk dat er veel aan kracht was gewonnen. Het nam wat tijd in beslag om t ewennen aan deze wagens en omstandigheden, vooral omdat de grip op het circuit laag was.”
“In Oostenrijk had ik elektrische problemen en dat beknotte wel wat ik kon doen. Ik reed enkel 15 rondes, met alleen maar werk aan de aero setup. Door de problemen eindigde de sessie vroeg voor mij. In Hongarije was het ook geen makkelijke sessie, met veel rode vlaggen en onderbrekingen. In het begin van het seizoen vond ik de wagen wat ongebalanceerd en moeilijk te rijden. De wijzigingen gedurende het seizoen hielpen om de wagen evenwichtiger te maken en dat sterkte mijn zelfvertrouwen. Het was geweldig om weer in de wagen te zitten na een aantal andere races en te voelen hoeveel vooruitgang er was gemaakt. Sedert Oostenrijk zijn de prestaties alleen maar verbeterd.”
(foto’s: forceindiaf1 & WS3.5V8)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”10179,10181,10184,10185″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” caption_font_size=”10″ border_style=”solid” title_font_size=”6″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]