Het herfstweer dat de deelnemers aan de TCR Benelux stond op te wachten tijdens de finale van het kampioenschap 2017 heeft niets veranderd aan de motivatie van de twee Belgian VW Club-teams. Op het TT Circuit van Assen, in Nederland, wouden Guillaume Mondron (samen met zijn broer Edouard op de VW Golf GTI TCR #4 van Delahaye Racing Team) en de tandem Maxime Potty-Mathieu Detry (aan het stuur van de #52 van Team WRT) het seizoen op een positieve noot eindigen… maar ook een kans blijven maken op de titel!
Met een pole positie, een zege en twee tweede plaatsen tijdens de vijf betwiste wedstrijden, hebben de VW Golf GTI TCR eens te meer hun competitiviteit aan de dag gesteld. Na afloop van de kwalificatiesessie gaf het gemiddelde van de tijden van beide rijders het voordeel aan Guillaume en Edouard Mondron, die de Long Race vanuit pole positie mochten aanvatten. Maar nadien worstelden de twee broers vooral met een mindere afstelling. “Op een nat circuit verliep alles vlekkeloos tijdens de kwalificatie, maar op een droge omloop bleek de auto tijdens de Long Race heel moeilijk te temmen”, legt Guillaume uit. “De auto brak de hele tijd achteraan uit. Bovendien deed een straf wegens een te hoge snelheid in de pitlane tijdens de rijderswissel ons terugvallen naar de zesde positie. Niet het verhoopte resultaat… We hoopten revanche te nemen in de Sprints, maar we hebben nooit ons gebruikelijke niveau kunnen tonen. Tijdens mijn races hebben twee contacten de geometrie – en dus het rijgedrag – van mijn Golf GTI TCR gevoelig in de war gestuurd. Het werd dus onmogelijk om het ritme van de anderen te volgen.”
Met drie vierde plaatsen en een vijfde plek tijdens de vier Sprints, trokken Edouard en Guillaume dan ook wat ontgoocheld huiswaarts na afloop van de finale. “Het positieve punt is dat ik aan het begin van de laatste race nog altijd aanspraak maakte op de titel”, aldus Guillaume. “We hebben weekends gekend waarin alles op wieltjes liep. Hier duidelijk niet. Maar het seizoen eindigen op de tweede plaats in het kampioenschap bewijst evenwel dat we een sterk jaar achter de rug hebben!”
Naar het voorbeeld van het duo van Delahaye Racing Team hebben ook Mathieu Detry en Maxime Potty verschillende emoties moeten doorstaan. De Team WRT-rijders werden tweede in de Long Race en wouden hun stempel drukken op de Sprints. Maar Mathieu Detry miste vanop pole positie zijn start voor de eerste wedstrijd over twintig minuten. De Brusselaar kwam van de vijfde plek terug naar de tweede plaats, maar kreeg dertig seconden straf aan de broek wegens een inhaalactie op Tom Coronel buiten de limieten van het circuit. Hij moest dus vrede nemen met de zevende stek. Hij begon op die positie aan Sprint 2, die hij met de zilveren medaille afsloot na een nieuwe knappe inhaalrace. “Frustrerend, want ik had voldoende snelheid om te winnen en door een gemiste start en die straf was dat niet het geval”, luidt de verklaring.
Enkele uren later mikte ook Maxime op de zege bij de start van Sprint 3. Maar een kettingbotsing in de vierde bocht bracht heel wat schade met zich mee op de VW Golf GTI TCR #52. Dankzij prachtig werk van de mecaniciens van Team WRT (die in minder dan vijftien minuten een wielnaaf, wielstang en een aandrijfas vervingen) kon Maxime de laatste confrontatie vanop de zevende plek beginnen. Het werd een bloedstollende race… die gewonnen werd door Maxime, goed voor zijn eerste succes in een Sprint! Een fantastische beloning voor het team, maar door dat resultaat eindigen Maxime en Mathieu Detry bovendien op de kleinste podiumtrede van het kampioenschap.
“Wat mij betreft, ben ik ondanks alles tevreden over mijn seizoen”, vertelt Mathieu. “Ik begon met erg weinig ervaring en heb enorm veel bijgeleerd, onder meer dankzij de samenwerking met Maxime. Een grondige analyse leert dat we tijdens de zes meetings competitief waren, maar dat we ook de pechduivel over de vloer kregen. Hoe dan ook werd het een mooi seizoen en de derde plek in de eindstand is een leuke beloning.”
Nadat hij werd uitgeroepen tot de revelatie van 2016, gaf Maxime Potty afgelopen seizoen opnieuw zijn visitekaartje af. “En toch is het rapport niet alleen maar rooskleurig”, nuanceert hij. “We hebben echt veel punten verloren tijdens de eerste twee weekends, onder meer door een lekke band in Spa en vervolgens door een incident in Zandvoort met de Honda van Tom Coronel, die op het circuit terechtkwam na een contact met de bandenmuur. We stonden minstens eenmaal op het podium tijdens elk van de zes meetings, maar we hadden op meer gehoopt. En toch heb ik opnieuw heel wat bijgestoken en heeft dit jaar me weer veel lessen bijgebracht.”
Voor de Belgian VW Club gaf het desalniettemin voldoening om ondanks alles twee teams met een VW Golf GTI TCR op het eindpodium te zien staan. “Natuurlijk ben ik een beetje ontgoocheld, omdat twee van onze wagens kans maakten op de titel”, legt Charles-Henri Bonnet uit, Voorzitter van de Belgian VW Club. “De afspraak in Assen werd niet onze beste prestatie, onder meer door twee straffen en een ongeval. Maar dat maakt deel uit van de autosport! Bravo aan Delahaye Racing Team voor de titel in het Teamklassement, opgemaakt op basis van de Long Races. Bravo aan Guillaume, die bevestigd heeft dat hij een uitstekende rijder is, en aan Edouard, die zich opnieuw moest aanpassen aan de Golf GTI TCR die hij niet meer bestuurd had sinds de maand mei. Hoed af ook voor Mathieu en Maxime, duidelijk twee van de grootste Belgische beloften. We zijn gelukkig dat we hen een duwtje in de rug hebben kunnen geven, misschien wel een beslissend moment in hun carrière. Niemand kan immers ontkennen dat de TCR Benelux enkele ware talenten heeft ontdekt!”