Home > #Hoofdnieuws > F1 rijders van morgen: Lando Norris

F1 rijders van morgen: Lando Norris

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/31_Norris_2017-FIA-F3-00-TSuer-0446.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

LANDO NORRIS

geboren op 13 november 1999 in Glastonburry, Bristol, Groot-Brittannië

carrière:

2017
kampioen FIA F3 European Championship
(F1 McLaren Junior driver)
2016
kampioen Toyota Racing Series
kampioen Formula Renault 2.0 Eurocup
kampioen Formula Renault 2.0 NEC
8ste BRDC British Formule3 Championship
11de in Macau Grand Prix
(3 races in FIA Formula 3 European)
2015
kampioen British MSA Formula
8ste ADAC Formula 4 kampioenschap
11de Italiaans Formule 4 kampioenschap
4de BRDC Formule 4 Herfst trofee
2014
3de British Ginetta Junior Championship
2013
wereldkampioen CIK-FIA klasse KFJ
winnaar WSK Euro Series
winnaar CIK FIA European Supercup KFJ
wereldkampioen CIK FIA Supercup KFJ
2007
debuut in de karting

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/31_Norris_2017-FIA-F3-00-TSuer-0446-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Lando Norris, amper 17 jaar oud, de jongste F3 kampioen ooit, en nu al één van de meest getitelde rijders. Hij was eerder al de jongste karting wereldkampioen, debuteerde op 14-jarige leeftijd in de Ginetta GT4 rookie cup en haalde een resem aan kampioenstitels in de opstapklasses. Het zat er een beetje aan te komen dat Lando Norris voor het Carlin team de Europese titel in de Formule 3 zou binnenhalen. Wat het allemaal niet alledaags maakt is dat hij het als “rookie” deed, en dat het voor het eerst in vijf jaar tijd was dat een ander team dan Prema deze titel kon behalen.
Maar de jongeman zette zich al veel eerder op de radar bij de F1 bonzen, onder andere door een zeer geslaagde F1 test bij McLaren. De weg naar de F1 lijkt open te liggen voor de jonge Brit, die al geregistreerd staat als McLaren Junior driver. En als het allemaal mis loopt met Fernando Alonso bij McLaren, dan zijn er al stemmen in de paddock die dit talent naast Stoffel Vandoorne zien evolueren in 2018… Eerst toch nog even afwachten en kijken wat er gebeurt.

Hoe moeilijk was de titelstrijd?
Aanvankelijk zaten we wat achter op onze concurrenten. Maar we gingen hard aan het werk en nu hebben we de beste auto van het veld op de meeste circuits. In het FIA Formula 3 European Championship moesten we zeker harder werken om tot dat punt te geraken dan in de andere series waarin ik voorheen deelnam. In het begin van het kampioenschap moest ik leren hoe ik de beste start kon maken met een Formule 3 wagen. In wezen wist ik wel wat ik moest doen maar helaas kreeg ik het nooit goed voor elkaar. We werkten toen lang rond het volgen van de complete startprocedure en vanaf Spa kwam het allemaal goed. Na elke slechte start maakten we een analyse. Ik gaf nooit op met proberen want ik wist dat we het ergens ooit wel zouden in orde krijgen.”

Wanneer geloofde je dat je de titel kon winnen?
Ik ben blij dat ik uiteindelijk de titel pakte in Hockenheim. Ik had het eerder al op Spielberg willen doen, maar voor het seizoen hadden ik en mijn team nooit geloofd dat we de titel konden winnen. En mijn rivalen, met Maximilian Günther voorop, maakten de zaken er niet makkelijker op.”

Wat waren de hoogte- en laagtepunten van het seizoen?
De tweede kwalificatiesessie in Pau was voor mij persoonlijk het hoogtepunt van het seizoen. Ik was er in mijn groep meer dan een halve seconde sneller dan de tweede geplaatste, ook al was het circuit dan ook echt kort met een rondetijd van minder dan een minuut 10 seconden. Maar het circuit was ook de plaats van mijn grootste teleurstelling. Ik lag er aan de leiding toen mijn ophanging brak en mijn race eindigde tegen een bandenstapel. Spijtig want een zege in Pau was natuurlijk leuk geweest.

Wat betekent deze titel?
Dit is zonder twijfel de belangrijkste titel uit mijn carrière tot dusver. Maar met het Carlin team moesten we er dit jaar hard aan werken en het is dan ook een welverdiende beloning.

Wat gebeurt er volgend seizoen?
Ik spendeer veel tijd in de simulator bij het McLaren Formule 1 team. Het is werk dat ik zeer graag doe. Ik test in het bijzonder dingen die de F1-ingenieurs mij vragen tijdens vrijdagsessies op de Grand Prix weekends. En ik heb thuis ook een simulator die ik heel vaak gebruik. Gemiddeld duurt een sessie 10 uren, maar op een goede dag kan dat ook oplopen tot 15 uren. Ik race tevens tegen vrienden en we amuseren ons rot. Het is dus allesbehalve zomaar werken… Ik ben zeer trots dat McLaren mij heeft binnengehaald en ik beschouw het als een enorme kans die mij wordt geboden om de doelen die ik me in de autosport heb gesteld, te bereiken. Het is ook geweldig dat ik mijn eerste kilometers heb kunnen maken aan het stuur van een Formule 1 wagen dankzij McLaren. Het zijn waardevolle ervaringen waarvan ik enorm heb genoten.

(foto’s: fiaf3europe.com & mclarenf1.com)

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

McLaren F1 Junior Driver

Norris mocht in de zomertests op de Hungaroring, mocht op dag 2 plaatsnemen in de McLaren-Honda. Hij maakte indruk door een 2de tijd te zetten achter Sebastian Vettel, waarbij hij amper 2/10de seconde moest toegeven op de Ferrari-aas.
“Dat was een opwindende dag voor mij en iets waar ik al lang naar uitkeek. Ik kon het programma afwerken en de tests doen die de ingenieurs mij hadden gevraagd. Het was een uitdaging om aan de wagen te wennen in het begin maar tegen het einde van de dag voelde het allemaal zeer comfortabel. Ik kon heel wat rondes afwerken en ik genoot echt van deze ervaring. Hopelijk de eerste van een lange reeks!”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”9787,9796,9797,9798″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” title_font_size=”6″ border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?