Home > Circuit > F1 rijders van morgen: George Russell

F1 rijders van morgen: George Russell

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/George-Russell-GP3-champion.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

George Russell

Geboren op 15 februari 1998 in King’s Lynn, Norfolk, Groot-Brittannië

Carrière

2017
kampioen GP3 Series
(Junior Driver F1 Mercedes-AMG)
2016
3de in FIA Formula 3 European Championship
7de in Formula 3 Macau Grand Prix – 7th
2015
6de in FIA Formula 3 European Championship
2de op Zandvoort Masters of Formula 3
2014
kampioen BRDC Formula 4
4de in Formula Renault 2.0 Alps
(4 races in Formula Renault 2.0 Eurocup)
2013
19de in KF1 CIK-FIA World Championship
2012
Europees kampioen KF3 CIK-FIA European Championship
2011
winnaar KF3-klasse SKUSA Supernationals
Europees kampioen KF3 CIK-FIA European Championship
2010
Brits kampioen Super One Rotax Mini Max
winnaar Formula Kart Stars
winaar Kartmasters British Grand Prix
2009
kampioen MSA klasse Cadet
kampioen Open-championship klasse Cadet
2006
debuut in karting

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/56I3962.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Afgelopen weekend, in Jerez de la Frontera, werd George Russell de kampioen in de GP3. Hij volgt Esteban Ocon op als regerend kampioen. Tijdens de mid-season tests van de F1 mocht Russell al eens plaatsnemen in de Mercedes F1 wagen. Russell staat aan de poorten van de F1 en hij zal binnen één, maximum twee jaren zijn zitje moeten vinden.

Hoe moeilijk was de titelstrijd?
Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel gedacht over de titel. Afgelopen weekend was het voor het eerst dat ik er echt over nadacht. En zelfs dan ben ik aan het weekend begonnen met dezelfde ingesteldheid als altijd: proberen de pole te halen en dan race1 winnen. Dat lukte niet, maar mijn tweede doel was om te proberen mijn rivaal Jack Aitken voor te blijven. Ik wist wat ik in de race te doen had: hem verslaan met één plaatsje en proberen de snelste ronde neer te zetten. Dit [Jerez] is een circuit waar moeilijk valt in te halen. Ik zag een mogelijkheid om in Bocht 6 voor te gaan tijdens de eerste ronde en ik nam de gelegenheid te baat.

Wanneer geloofde je dat je de titel kon winnen?
Heel vroeg al eigenlijk. Na een teleurstellend weekend in Barcelona hadden we een testdag in Budapest. En daar nam ik mezelf voor dat ik met deze wagen de pole kon halen van iedere race vanaf dan tot het einde van het seizoen. Dat lukte bijna… ik haalde drie poles [n.v.d.r.: tot Jerez waren dat 3 poles op 6 races] In Jerez verliep het niet volgens plan maar voor het overige had ik het gevoel dat het team me dit seizoen hielp dat doel te realiseren waardoor ik de races kon winnen.”

Wat waren de hoogte- en laagtepunten van het seizoen?
Budapest was echt wel het laagtepunt. We stonden tweede op de grid maar konden zelfs de start niet nemen. Het hoogtepunt was mogelijk de kwalificatie in Spa, dat was een prestatie voor gans het team. We domineerden de hele sessie hoewel we uiteindelijk maar met 3/10de verschil de pole haalden. En uiteraard is vandaag [het halen van de titel] het absolute hoogtepunt.”

Wat betekent deze titel?
Het hielp wel om drie teamgenoten te hebben die allen snelle en intelligente wedstrijden reden. We deden het allemaal goed dit seizoen en na iedere sessie zaten we samen om met de ingenieurs te overleggen. We kunnen zeggen dat ART dit seizoen de beste wagen had en dat was te danken aan het feit dat we zo goed samenwerkten. Ik moet zeker ART bedanken en de titel betekent ook veel voor hen. Verder gaat mijn dank ook uit naar Mercedes-AMG, die hun vertrouwen in mij stelden aan het begin van het seizoen. Zij stelden duidelijke doelen op bij aanvang van de campagne: win deze titel, hoe je het ook doet! Dat was een duidelijke boodschap. ART zat voor een groot stuk tussen deze titel. Zij zijn het gewend succes te hebben in deze discipline. Bij hun debriefings waren dikwijls Lewis en Valterri aanwezig en kon ik zien hoe zij de data analyseerden en feedback gaven naar het team.

Wat gebeurt er volgend seizoen?
Op dit moment staat nog niets vast. Uiteraard blijft de F1 mijn doel, maar voor volgend seizoen zijn de zitjes al verdeeld en is er spijtig genoeg geen plaats voor mij. We weten natuurlijk allemaal dat het in deze sport gaat om het presteren op de juiste momenten. Het is waarschijnlijk dat ik naar de Formule 2 zal gaan. Dat is wat ik wil doen want het is verstandiger dan in de schaduw te staan binnen een F1 team. En uiteraard staat de F2 één stapje beneden de F1. Waarschijnlijk zeg ik dus, maar we zijn op dit moment nog in druk overleg met meerdere teams.

(foto’s: MercedesAMGf1 & GP3series)

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Mercedes-AMG F1 testrijder

Ik kon vier dagen testen met het F1 team: tweemaal in de wagen van 2015 en tweemaal in die van 2016. Het liet me toe om veel op te steken omtrent het gebruik van de Pirelli banden. Ik leerde hoe ik de bandentemperatuur kon onderhouden en bandenbehoud is een cruciale factor zowel in GP3, Formule 2 als Formule 1. Het hielp me zeker vooruit.

In Hongarije, begin augustus, kon hij dan de 2017 wagen testen.

Het was moeilijk om die te rijden. Ik kon wel de testdagen afwerken zonder fysiek vermoeid te geraken. Ik deed het voorzichtig aan omdat ik wist dat ik veel kilometers diende te maken. Ik kon het programma voor het team afwerken. De prioriteit was niet de snelste te zijn, ik kwam om te leren.

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”9561,9562,9563,9559,9552,9555″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” title_font_size=”6″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?