[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Lewis Hamilton (Mercedes) – 1’27″319
Sebastian Vettel (Ferrari) – 1’27″791
Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1’28″306
Max Verstappen (Red Bull) – 1’28″332
Esteban Ocon (Force India) – 1’29″111
Valtteri Bottas (Mercedes) – 1’27″651
Sergio Perez (Force India) – 1’29″260
Felipe Massa (Williams) – 1’29″480
Stoffel Vandoorne (McLaren) – 1’29″778
Kimi Räikkönen (Ferrari) – 1’28″498
Nico Hulkenberg (Renault) – 1’29″879
Kevin Magnussen (Haas) – 1’29″972
Romain Grosjean (Haas) – 1’30″849
Pierre Gasly (Toro Rosso) – 1’31″317
Lance Stroll (Williams) – 1’31″409
Marcus Ericsson (Sauber) – 1’31″597
Pascal Wehrlein (Sauber) – 1’31″885
Jolyon Palmer (Renault) – 1’30″022
Carlos Sainz (Toro Rosso) – 1’30″413
Fernando Alonso (McLaren) – 1’30″687
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″][et_pb_text]
Zijn 10de van dit seizoen ! Het werd het dagje van Lewis Hamilton op Suzuka. Al in het 2de gedeelte van de kwalificaties, Q2, ging hij onder het absolute ronderecord van Michael Schumacher (1’28″954), een exploot dat hij tot tweemaal toe herhaalde in de beslissende Q1.
Zowel Vettel op de Ferrari als Hamilton op de Mercedes begonnen aan de Q1 met de gele “zachte” banden. Hamilton besloot op 1:29.507 en lapte daarmee een goede 2/10de seconde aan de broek van zijn aartsrivaal (1:29.772). Stoffel Vandoorne zette zich met 1:30.525 op een 14de positie maar McLaren speelde daar al een gevaarlijk spelletje want hoewel Stoffel met nog 1 ’18” te gaan op de klok de pits uitging met een nieuw setje supersofts, stond hij op dat moment in de gevarenzone. Grosjean bracht echter de redding met een deftige crash en een rode vlag.
In Q2 liet Hamilton er geen twijfel over bestaan dat hij uit was op de pole, die hij op Suzuka nooit eerder haalde. Met 1:27.819 dook hij op supersofts onder de rekordtijd van Schumacher. Vettel strandde op 1:28.252, en moest zich beginnen afvragen waar de Ferrari nog een halve seconde zou moeten gaan zoeken. Met 1:29.778 bleef Stoffel Vandoorne, aanvankelijk 8ste, opnieuw voor aan Alonso (1:29.829). Pas met drie minuten op de klok gingen beide McLarens opnieuw op de baan. Alles werd dus gezet op die ene laatste ronde… waarbij Stoffel werd uitgeschakeld door Alonso voor 30 milliseconden!
In Q3 dan behield Hamilton zijn voordeel van een halve seconde op Vettel, die bovendien nog eens Bottas zich zag presenteren op de 2de positie. Psychologisch zware tijden voor de Duitser. Hamilton reed zelfzeker naar de pole, met twee verbeteringen van het ronderekord in 1:27.345 en 1:27.319… Vettel deed niet beter dan een 1:27.791. Maar Bottas en Raikkonen verhuizen omwille van 5 plaatsen gridstraf, alsook Palmer en Sainz (20 plaatsen) en Alonso (35 plaatsen). Dat betekent dat Vettel een klein gelukje kent en toch de eerste rij haalt. Evenzeer schuift Stoffel op naar de 9de plaats.
Dat de huidige generatie F1 wagens zonder twijfel de snelste zijn uit de geschiedenis komt goed tot zijn recht op een uitdagend circuit als Suzuka. De bochtensnelheden ogen adembenemend. En ten bewijze: liefst 6 rijders doken onder het voorgaande ronderekord van Schumacher, dat nu definitief van de tabellen is geveegd.
(foto: mercedes-amg)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]