Home > #Hoofdnieuws > Hoe moet het nu verder?

Hoe moet het nu verder?

De uitlatingen van Marc Van Dalen, één van de drijvende krachten achter Kronos Events, hebben de afgelopen dagen voor enige deining gezorgd. De voorbije kleine week zal de telefoon bij het bedrijf uit Nandrin ongetwijfeld meer dan eens gerinkeld hebben maar of er antwoorden werden gegeven, is maar de vraag. Er is ondertussen nog steeds geen officiële verklaring van Kronos Events gekomen, noch van andere stakeholders en in het minst van de nationale federatie RACB.

Kan Kronos Events en in casu Van Dalen op zijn stappen terugkomen of is het werkelijk afgelopen met de TCR Benelux, een kampioenschap dat drie jaar geleden toch met veel poeha werd aangekondigd. Of volgt er nog een deus ex machina waarbij de RACB of een wilde weldoener het toerwagenkampioenschap zal willen overnemen? Of verdwijnt de TCR Benelux in de Belcar of BGDC om daar, naar het voorbeeld van Creventic, een klasse in een breder geheel te vormen? Wij moeten u de antwoorden voorlopig bijster blijven, al vinden we wel dat de autosport in de Benelux recht op antwoorden heeft, zeker zo dicht bij het tussenseizoen, het tussenseizoen waarin rijders, sponsors en teams vaak belangrijke – en dure – beslissingen moeten nemen.

We begrijpen ook nog steeds niet waarom de medewerkers, de shareholders, de deelnemers en de stakeholders van de TCR Benelux de uitlatingen van Van Dalen in de pers hebben moeten lezen. Los van alle bedrijfseconomische wetmatigheden die ook in de autosport gelden, is zoiets not done. Punt. Op zijn minst hadden de betrokken partijen op de hoogte moeten zijn, want hier werd eenvoudigweg een loopje met de fatsoenregels genomen. Tracht u even in te beelden, hoe u dat zou ervaren… Of hoe de medewerkers van Kronos Events over goed twee weken in Assen zich moeten opladen voor de laatste meeting van het seizoen 2017.

En wat nu? Gaan we in 2018 naar een serie minder in de Benelux? Wie wil sprinten, zal dat dan moeten doen in Porsche, want enkel de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux biedt dan nog echt een sprintkampioenschap op enig niveau. Want verder tappen we met de Supercar Challenge, de Belcar Endurance en de BGDC driemaal min of meer uit hetzelfde uithoudingsvaatje, een vaatje waar jonge leeuwen die een echte carrière beogen, echter niet helemaal hun gading vinden. Hoe dan ook, na de Procar, de New Procar, de BTCS en nu de TCR Benelux gaat nog maar eens een toerwagenserie in de Lage Landen richting het einde…