Home > VAS > Terugblik: Belgian Westhoek Classic

Terugblik: Belgian Westhoek Classic

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Wat te zeggen van de Belgian Westhoek Classic editie 2017 dan dat het opnieuw een prachtige wedstrijd was. Met 93 wagens aan de start, een parcours langsheen de rallygeschiedenis van Oost- en West-Vlaanderen, mooie wagens in een internationaal deelnemersveld en ondanks het grillige weer, toch heel wat publieke belangstelling. Ruben Maes en Aswin Pyck mochten hun naam bovenaan de tabellen schrijven. In Touring ging die eer naar Karel Vandoorn en Jurgen Moortelé.

Voor de wedstrijd verdwenen meteen twee favorieten met de Britten Fowle-Appleton en de winnaars van vorig jaar De Munck-Vermant. Beide equipes kenden onverwachte technische moeilijkheden. Op vrijdagavond ging het richting Oost-Vlaanderen, met als hoogtepunt voor het publiek een leuke controle “uit de oude rally-doos” op de Grote Markt van Ronse. Vooraan speelden de topfavorieten meteen hun rol: Maes-Pyck op de Porsche 914 kwamen als beste uit de openingsfase van 8 regelmatigheidsproeven voor de Nederlanders Strooper-Guliker (vorig jaar nog 3de algemeen), op slechts 3 seconden van de leiders, en hun landgenoten Van der Palen-Van der Palen (winnaars in 2015) met de Porsche op een handvol seconden.

Bart Den Hartog en Peter Naaktgeboren, met de prachtige Escort geen onbekenden in Marathonland, werden vooraf bij de toppers geklasseerd, maar prijkten vrijdag pas op de 25ste plaats. “Vrijdagavond was het vanaf de start meteen al opletten geblazen” vertelt onze “reporter-in-koers” Bart Den Hartog. “De RT’s volgden elkaar op in hoog tempo en een foute route in één RT betekende niet enkel véél strafpunten in die RT, maar automatisch ook dat het moeilijk zou worden om de zelfstart van de volgende RT te halen. Véél bol-pijl met de bekende trucjes van de broers Bjorn en Jens Vanoverschelde: driehoekjes opsplitsen in de afzonderlijke situaties, bol-pijl zónder afstanden, gebruik maken van doodlopende weg enz… Maar ook enkele kaartjes met een ingetekende lijn. Zelf slaagde ik erin om een ingetekende lijn van de verkeerde kant te starten! Dat zorgde ervoor dat we een bemande controle misten en wég klassement.” Het geeft een mooie indruk van de moeilijkheden die de deelnemers voorgeschoteld kregen.

Op zaterdag stonden dan 23 regelmatigheidsproeven op het programma met een passage langs Nederland en de Zeeuwse gravelstages en de lange middagetappe tussen Westkapelle en Boezinge. De deelnemers keerden na een ochtendetappe bij de Noorderburen terug op Belgisch grondgebied met de regroup in Westkapelle bij Knokke-Heist. En dat werd begroet met een fikse regenbui. De wedstrijd zou trouwens steeds in en om dit regengebied blijven want ook het fotografenteam werd, in de buurt van Zuienkerke onthaald op een stevige plensbui. Maar al die regen was niet voor iedereen slecht nieuws. “Af en toe een bui en dat zorgde voor bijzonder weinig wandelaars en fietsers onderweg“, verduidelijkt Bart Den Hartog. “Het was jaren geleden dat we nog eens zo weinig last hadden van die ‘overige weggebruikers’ als dit jaar.

Vooraan bouwde Ruben Maes, bijgestaan door Aswin Pyck op de Porsche 914, gestaag de voorsprong uit. Bij de tijdscontrole in Kortemark, bij het clubhuis van Autostal Atlantic, bedroeg die 24 seconden op de achtervolgers Strooper-Guliker en de Alfa Romeao 1750 GTV. Maar Ruud Strooper gaf mee dat ze “waarschijnlijk” verkeerd waren gegaan”. “Een controle gemist“, bevestigde corijdster Ingeborg. “Dat zal flink aantikken“…en dat beloofde niet veel goeds voor de aankomende tussenstand. De mooie Lancia Delta in Martini kleuren van het duo Vanderspinnen-Dupan, bleef aanklampen op 30 seconden van de leiders. De time control sections, die geheim gehouden werden tot bij het inklokken, zorgden voor leuke oude-stijl rallytaferelen: rennende copiloten, met flapperende routekaarten, die de cockpit van de wagens insprongen met de controlekaart tussen de tanden. Dat was het moment dat Vanderspinnen-Dupan besloten de tegenaanval in te zetten. Ze gingen voorbij aan Strooper-Guliker en verkleinden de kloof met Maes-Pyck. Maar de doorgewinterde Ruben Maes hield stand tijdens de pittige finale in de Westhoek en de avondlijke passages in de duisternis. “Die afsluitende sectie in het donker mocht er ook weer zijn”, stelt Bart Den Hartog. “Telkens weer bleek het nagenoeg onmogelijk om de zelfstart van de volgende RT op tijd te halen, ook niet als je de RT exact op tijd reed! Dus moest je, nog onderweg naar de zelfstart, alvast de stopwatch starten en pas de tripmaster nullen als je een halve minuut later over de zelfstart reed, met dus al meteen een achterstand van een halve minuut… Aan de andere kant gebeurde het allemaal in zeer dunbevolkte gebieden. Waar er wél bebouwing was, stonden er regelmatig snelheidscontroles van de organisatie.”

Ruben Maes en Aswyn Pyck reden de oranje Porsche 914 als eindwinnaars van de “marathon” binnen in het finishpark. Ze hielden hun voorsprong van een goede 25 seconden vast op de Lancia van Vanderspinnen-Dupan terwijl Strooper en Guliker met de Alfa Romeo hun vertrouwde derde positie terugvonden. Streekrijders Vancraeynest-Desmet en de Nederlandse formatie Leurs-Van der Werf (Opel Ascona) vervolledigden de top 5.

De link met de rallygeschiedenis, het uitgekiende parcours en een gedegen organisatie zorgde voor een spektakeleditie 2017, met ondanks de regenbuien veel publieke belangstelling.

(vas/foto’s: J.Moons)

Touring voor Vandoorn-Mortelé

Het duo Phlypo-Phlypo leiden op vrijdagavond de debatten in categorie ’touring’. Zij werden op de huid gezeten met 5 seconden afstand door de Subaru van vader en zoon Dupont en de Porsche van Claeys-Crombez, 11 seconden verderop.

Maar op zaterdag hadden Karel Vandoorn en Jurgen Mortelé, met de eigenzinnige Volvo 940 turbo, in de klasse “touring” het laatste woord. Joris en Jochen Phlypo verloren met de Skoda Fabia zondagochtend hun leiderspositie aan het vader-zoon duo Guy en Olivier Dupont maar die lieten in de slotfases 27 seconden liggen op de proef van Beselaere, en met slechts drie strafseconden zetten Vandoorn-Mortelé alle anderen schaakmat. Het duo Mario Varrewaere-Bjorn Clauw werkte een zeer sterke zondag af, deden een tijdje mee voor de winst maar moesten uiteindelijk tevreden zijn met de derde positie.

 

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid” text_font_size=”9″]

EINDSTAND MARATHON

  1. Maes-Pyck – Porsche 914
  2. Vanderspinnen-Dupan – Lancia Delta (+ 25″)
  3. Strooper-Guliker – Alfa Romeo 1750 GTV (+ 1’04”)
  4. Vancraeynest-Desmet – Opel GT (+ 1’31”)
  5. Leurs-Van der Werf – Opel Ascona A (+ 1’49”)

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

EINDSTAND TOURING

  1. Vandoorn-Mortelé – Volvo 940 Turbo
  2. Dupont-Dupont – Subaru Impreza (+ 26″)
  3. Varrewaere-Clauw – Audi Coupé (+1’02”)
  4. Vandenberghe-Verhamme – Audi A4 (+ 3’10”)
  5. Claeys-Crombez – Porsche 964 (+ 3’13”)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”on” gallery_ids=”8479,8487,8480,8481,8482,8483,8484,8485,8486″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rally: Paul Lietaer in minimum twaalf wedstrijden
VAS Monteberg: inschrijvingen zijn geopend
Rally: Vincent Verschueren à la carte met Skoda Fabia Rally2
Voorstelling Anthony Vandenbussche: “We rijden puur voor het plezier.”