Al drie jaargangen loopt de Aarova Rallysprint en het was voor Pieter Tsjoen altijd zijn ambitie om de wedstrijd in zijn woonplaats Oudenaarde te winnen. Dat lukte dan toch in de editie 2017… maar dan wel op de rechterstoel! Kevin Abbring reed met drie besttijden op de vier proeven de Ford Fiesta R5+ naar de zege, Pieter Tsjoen las de nota’s.
Uiteindelijk gingen 82 teams van start in de derde editie van de Aarova Rallysprint in Oudenaarde. De regen bleef uit maar de klassementsproef lag er nog glad bij. Vincent Verschueren verdedigde met de Skoda Fabia zijn zege van het voorgaande jaar en opende met een snelste tijd, echter slechts een fractie onder die van Kevin Abbring, 0,42 seconde! In de tweede ronde reageerde Abbring op de openingszet van Vincent Verschueren. De snelle Nederlander lapte 4.2 sec (het tienvoud van zijn achterstand…) aan de broek van Vincent Verschueren. De Zingemnaar moest toegeven dat hij tegen dit geweld en het pk-voordeel van de Fiesta R5+ geen verhaal had. “Kevin was 4″2 sneller. Die tijd heb ik nergens laten liggen,” vertelde Verschueren. Maar tegelijk goot hij wat olie op het vuur: “Ik hoop dat Pieter toch het stuur neemt”, zei hij na de tweede ronde. “Anders wint hij toch maar … als copiloot!” Maar Pieter Tsjoen heeft al vele watertjes doorzwommen, en die liet zich natuurlijk in dat gat niet vangen! “Nee, ik heb ook de laatste passage het stuur niet genomen. Als je de ganse dag nog niet gereden hebt, dan kan je onmogelijk meteen in het ritme zitten. Kevin heeft dat goed gedaan. En Vincent Verschueren zal hierdoor geprikkeld zijn om in de East Belgian Rally revanche te nemen. We gaan daar het duel aan in de titelstrijd,” lachte Pieter Tsjoen, die eindelijk die zege voor eigen publiek vast heeft. Kevin Abbring mocht het dus afmaken. De rest van het podium kleurde eveneens Oost-Vlaams. Fred Miclotte reed enkele derde tijden aan het stuur van de Skoda Fabia R5 van zijn team SRX bestuurde.
Claudie Tanghe pakte in de slotronde nog de vijfde plaats over van Steve Bécaert, die nog wat vertrouwen miste aan het stuur van de DS 3 R5. En daarmee was dan gezegd dat het voor de rijders die strijden in het VAS regionale kampioenschap niet eenvoudig was om zich te laten opmerken binnen het algemene klassement. een euvel waar de “vedettenrally’s” weleens meer last van hebben. Vooral in de Divisie 3, tussen de “grote jongens” ligt dat moeilijk. Bécaert strijkt er wel de volle pot aan punten op en verstevigt zo zijn leiderspositie in het VAS klassement. Maar toch even opmerken dat op een 25ste plaats in de categorie, en op een verre 5’53” van leider Abbring, ene Mark Karnier in de bescheiden BMW 325i toch een mooie oogst aan punten binnenhaalt in de Divisie 3. Minder geluk was er voor Steven Dolfen, die nog opperde een rol te spelen binnen het VAS kampioenschap in de eindfase, maar met de Clio een zestal minuten in de gracht stak.
Dirk Vermeirsch was de beste in Historic. De Sierra-piloot had 11 seconden voorsprong op Paul Lietaer (met de Escort) en wint daarmee de Divisie 5 “Youngtimer” terwijl Lietaer de zege in Divisie 4 “Oldtimer” pakte. Thomas Vauterin, lange tijd op de 2de plaats, viel in de slotronde nog uit met mechanische pech, zodat de derde plaats naar Bram Fonteyne met zijn Volvo ging, voor Danny Kerckhof (BMW E21), die profiteerde van het feit dat Tom Tytgat zijn Kadett niet in het gesloten wagenpark parkeerde om geen punten af te nemen van de piloten die het kampioenschap rijden, een mooi gebaar! Voor beide rijders was dat een zeer goede zaak binnen het VAS Historic Divisie 4 kampioenschap. Stefaan T’Joens zette zijn 8ste opeenvolgende zege neer in de VAS Divisie 1-2 en is met de Renault Mégane RS dit seizoen binnen die klasse ongeslagen. Hij was met voorsprong de beste en sedert Kasterlee is de VAS titel voor hem al binnen uiteraard…
Voor de deelnemers aan het VAS regionale kampioenschap is de volgende afspraak de Hemicuda Rally, op zondag 8 oktober.