Home > #Hoofdnieuws > Drie vragen aan … Sven Smeets

Drie vragen aan … Sven Smeets

Onze landgenoot Sven Smeets staat sinds september 2016 aan het hoofd van VW Motorsport en sinds eind 2016/begin 2017 ondersteunt de motorsportafdeling van Volkswagen in het WK Rallycross het team PSRX van Petter Solberg. De samenwerking is erg succesvol tot dusver en VW heerst over het gebeuren, in Lohéac behaalde de Zweed Johan Kristoffersson reeds zijn vierde overwinning op rij. Daarmee lijkt hij goed op weg naar de titel terwijl Solberg zelf afgetekend op de tweede plaats staat. Ook de titel bij de teams kan VW/PSRX haast niet meer ontglippen. Autosportwereld sprak in het kader van zijn “Drie vragen aan …” op zaterdagavond in Lohéac met Sven Smeets.

Sven, jullie heersen in WorldRX, van waar dit snelle succes in een voor VW Motorsport nieuwe discipline?

We hebben sinds de beslissing viel om samen te werken met PSRX heel hard gewerkt, ook vanuit onze kennis binnen WRC. De Polo’s zijn wagens van 2014 met motoren die identiek zijn aan die van het GRC (Global Rallycross, nvdr). Het is ons geluk dat de reglementering inzake motoren gelijk is voor WorldRX en GRC want de beslissing om samen te werken met het team van Petter Solberg viel vlak voor kerst vorig jaar. Wij hebben de Polo’s omgebouw voor rallycross en Petter zorgde voor de infrastructuur in de paddock. Daarbij toonde Petter zijn klare kijk door met Kristoffersson een uitstekende tweede piloot binnen te halen. Petter en Johan zijn erg complementair en er mag echt van een TEAMsucces worden gesproken. De beide rijders wisselen steeds data uit en wanneer de ene zich sneller toont dan de andere gaat men op zoek naar de reden. Dat is steeds een politiek geweest bij de motorsportafdeling van Volkswagen, er zijn geen geheimen en de diverse gegevens zijn voor elke piloot beschikbaar.”

Hoe ziet de toekomst er nu uit? Hebben jullie nog iets te bewijzen in WorldRX?

Er zijn steeds uitdagingen. Vandaag zagen we dat Sebastien Loeb zich met zijn Peugeot echt sneller toonde dan Johan op het droge. Dat betekent dat ze stilaan toch de kloof gedicht lijken te hebben. Maar met de voorspelde regen voor zondag denk ik dat wij in het voordeel zijn, want in de regen is onze set-up vooralsnog beter lijkt me. Wat 2018 betreft ziet het er goed uit inzake een verder samenwerking met PSRX in Rallycross. Op langere termijn wordt er niet gepland. Stel je voor dat we een engagement aangaan voor vijf jaar en plotseling zie je één na één andere constructeurs wegvallen, dan sta je daar. Ken Block bijvoorbeeld kwam na twee jaar GRC naar WorldRX en die zit hier nu ook twee jaar, doet hij verder? We hebben ook allemaal het nieuws gehoord van EKS-Audi waar de wagens worden verkocht, al denk ik niet dat het zo’n vaart loopt en dat het een manier is om de verkoop in de belangstelling te zetten. Ik verwacht ze in 2018 met nieuwe wagens.”

E-racing wordt steeds meer vernoemd. Hoe ziet u dat voor rallycross, is er binnenkort sprake van E-RX?

Ik denk dat deze discipline zich daar erg fel toe leent. De korte sprintwedstrijden lijken de ideale formule voor electrisch aangedreven wagens die onmiddellijk over hun koppel beschikken. Ook is er het aspect veiligheid. Op circuit kan je de marshalls opleiden over hoe ze moeten omgaan met een gecrashte wagen. Dat kan je haast niet beheersen in bijvoorbeeld een rally, waar omstaanders vaak mee ter hulp snellen bij een gestrande wagen. E-RX verwacht ik wel niet voor 2020.”

You may also like
WK Rallycross: Viktor Vranckx en Johan Kristoffersson kampioen
Extreme E: Rosberg Xtreme in zee met Johan Kristoffersson
In een notendop: Scuderia Cameron Glickenhaus, Petter Solberg in F1 en Lamborghini hervat productie
WRX: Johan Kristofferssons 11de overwinning, Oliver Eriksson kampioen in RX2