Home > #Hoofdnieuws > GP België: werelderfgoed in de autosport

GP België: werelderfgoed in de autosport

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De F1 is één van de sporten bij uitstek waar men graag zwaait met statistieken. Zeker in de moderne F1. Bij iedere wedstrijd worden records opgesomd, de zoveelste keer dat zus of zo gebeurt, de zoveelste wedstrijd op rij… Maar soms kom je door statistieken aan leuke weetjes. Bij het lezen van deze geschiedenis besef je waarom de Grote Prijs van België en Francorchamps absoluut werelderfgoed van de autosport zijn.

Er zijn al boeken vol geschreven over de geschiedenis van de F1, zijn rijders en legendes, de grootse races. Laten we ons ter gelegenheid van de Belgische Grand Prix beperken tot België en de Belgen in het verhaal. België, dat als land toch op de 14de plaats staat in de F1-geschiedenis, tussen de 40 landen waarvan ooit een rijder deelnam aan een Grand Prix. Het zal overigens niet verbazen dat Groot-Brittannië en Italië de twee toplanden zijn. Noem de Belgische Grand Prix rijders is zo een populaire vraag. Tja, hoeveel waren het er nou…? Stoffel Vandoorne wordt stilaan bekend. De meeste mensen zullen onmiddellijk Jacky Ickx vernoemen, en misschien ook Boutsen of Jérôme D’Ambrosio (weet u nog wel?). En de meest geïnteresseerden zullen misschien nog Erik Van de Poele en Johnny Adams opdiepen! En diegene die niet goed heeft opgelet haalt er misschien nog Bas Leinders bij… Helaas, Bas reed enkel vrijdagsessies en was an sich nooit ingeschreven in een F1 race. Anderen zijn dan weer verdwenen in de mist van vervlogen tijden: mensen als Milhoux, Legat, de Changy en nog zoveel anderen. Claes, Mairesse, Swaters, Frère, Gendebien…zij hebben allemaal een belangrijke bijdrage geleverd om België op de F1 wereldkaart te zetten. Uiteindelijk zijn het er 23… alle Belgen die ooit aan de start stonden van een F1 wedstrijd (daarom niet altijd in België).

“Masta is pas een bocht aan 270 km/u”
(Jacky Ickx)

En hetzelfde verhaal geldt voor de circuits. Iedereen kent Spa-Francorchamps (dat trouwens 14 verschillende configuraties kende), dat 50 keer de Grand Prix ontving, en de meesten kenne ook nog Zolder (10 edities). Maar de Grand Prix van België werd ook kortstondig gehouden op het circuit van Nijvel (1972 en 1974). Spa-Francorchamps spant natuurlijk de kroon. Toen het circuit na 1970 te gevaarlijk werd bevonden, moest het heringericht worden. Bepaalde stukken van het oude, 14 km lange
circuit zijn niet toegankelijk. Maar wie de N62 volgt die kan nog stukken van het oude circuit zien. Vanaf La Source loopt nu een “ringweg” langsheen het ciruit. Doorheen Eau Rouge kan je dus niet meer (al was dat tot de jaren 80 gewoon een onderdeel van de openbare weg!). Pas voorbij Les Combes, bij de aansluiting met de autosnelweg volgt de “nationale” weer het oude circuit, aan Burnenville, richting Malmedy. Het is de “route de Spa” met de passage aan de vroeger gevreesde Masta-bocht (inderdaad, aan de ‘Friterie Masta’). Het was Jacky Ickx die in 1970 zei “Masta is pas een bocht als je hem neemt aan 270 km/u”… Daarna gaat het verder richting Stavelot maar net voor de brandweerkazerne en het benzinestation kan je een rechts een zijweg in. Het is de N640, “route de l’eau rouge”: een toetrekkende rechterbocht, smal, hellend en aan de zijkanten staan nog de vlaggenstokken van vroeger. Het was het verste punt van het circuit. Het vervolg van het oude circuit en de N640 moet soms te voet afgelegd worden want dat is tegenwoordig de afgesloten verbindingsweg naar het medische center en het
kartcircuit. Daar kom je via “Les Carriéres” (aan het witte huis) tenslotte uit aan Pouhon, waar het nieuwe circuit opnieuw aanpikt en je via de “dubbele linkse” van Blanchimont uiteindelijk aan de “busstop” en de start/finish komt.

Terwijl Francorchamps (in 1970 reed men voor het laatst op het oude circuit) werd aangepast namen Zolder en Nijvel de inrichting van de Belgische Grand Prix over. Met de nakende afwerking van Francorchamps ging men over op een wisselsysteem tussen Zolder en Spa, al hield dat niet lang stand: Zolder 1982, Spa 1983 en Zolder 1984. Daarna keerde de F1 resoluut richting Spa-Francorchamps.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#000651″ use_border_color=”on” border_color=”#0200a3″ border_style=”solid” border_width=”2px”]

Begint de echte F1 pas in … 1961?

Er zijn meerdere redenen aan te halen waarom dit een valabele stelling is. 1961 werd immers een scharnierjaar. De Internationale automobielfederatie had net een nieuwe “kleinere” 1500cc formule in het leven geroepen om de snelheden te drukken. De oorspronkelijke 4.5-liter formule, waarmee gestart werd in 1950 was eerder al vervangen geweest door de “Formule 2″ (om budgettaire redenen), waarna de CSI een 2.5-liter in het leven had geroepen. Met zijn eigen gebouwde Brabham-Climax haalde Jack Brabham op het 14 km lange Francorchamps in 1960 de pole met een gemiddelde van 220 km/u. Een record toen. Daarop besloot men de cylinderinhoud te verkleinen.
En buiten de invoering van de nieuwe 1500cc motoren was er vooral het feit dat de 500 mijl van Indianapolis niet meer meetelden op de F1 kalender. Voor het eerst in zijn geschiedenis was de F1 een volledig op zich staand kampioenschap. Ironisch genoeg was het Phil Hill, een Amerikaan, die de eerste winnaar werd van het nieuwe tijdperk, aan boord van een Ferrari.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” background_color=”#ededed” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

AARDIGE WEETJES

1946: dat jaar pakte ons land uit met een primeur: de eerste “Grote Prijs” na de wereldoorlog. Aangezien Francorchamps nog niet klaar was om wedstrijden te organiseren, het circuit leed in de oorlog veel schade, vooral met de “slag van de Ardennen” in 1944, werd er geopteerd voor Brussel. Het parcours startte op de Rooseveltlaan en doorkruiste vervolgens Terkamerenbos. Alleen… het werd een “non-formula” race, wat betekende dat de deelnemers vooral sportwagens meebrachten. Maar goed, op 16 juni 1946 zagen we de “Grote Prijs van de Bevrijding”. Het werd een zege voor de Fransman Chaboud (op een Delahaye) voor Pierre Levegh (die later de grote crash van 1955 zou veroorzaken op Le Mans) en Raymond Sommer, de bekende Engelse rijder, beiden op Talbot.
1947: Brussel zette de traditie voort van de racerij met aansluitende Grote Prijzen in 1947. Het wordt de eerste F1 race in ons land, een overwinning voor Viloresi op Ferrari.
1950: De 12de GP van België, gehouden op het circuit van Francorchamps telt voor het eerst mee in het F1 wereldkampioenschap voor rijders.
1952: Journalist Paul Frère maakt zijn debuut met een HWM in de Grote Prijs van Zwitserland. Hij zal 11 grand prix rijden in zijn carriére en won in 1960 de 24u van Le Mans
1955: Frère rijdt op uitnodiging van Ferrari in de GP van België. Hij neemt gas terug om uiteindelijk titelaspirant Peter Collins niet in de wielen te rijden in het WK. Frère eindigt…2de in België!
1961: Ferrari scoort in de GP van België een ongeziene 1-2-3-4 overwinning met Phil Hill voor Wolfgang Von Trips, Richie Ginther en de Belg Olivier Gendebien.
1966: Jackie Stewart slipt in Burneville van de baan. Niemand heeft het gezien. Hij zit met een gebroken rib 20 minuten vast in zijn benzine lekkende BRM tot hij wordt bevrijd door zijn teamgenoot Graham Hill. Het zal van Stewart een voorvechter van de veiligheid maken en uiteindelijk zal dit ook leiden tot het verdwijnen van het oude circuit van Francorchamps.
1968: Dan Gurney wint in de Amerikaanse Eagle-Weslake. Hij spuit voor het eerst champagne rond als zegeviering.
1972: De Grand Prix wordt gehouden in Nijvel, op een gloednieuw circuit, waar voor het eerst een geautomatiseerd timingsysteem wordt gebruikt.
1973: Voor het eerst de Grote Prijs F1 op het circuit van Zolder
1974: er wordt voor de tweede en laatste maal gereden op Nijvel. Net als in 1972 wint Emerson Fittipaldi. Hij is dus de enige rijder die op het F1 palmares van de GP op Nijvel staat!
1983: De F1 keert terug naar Francorchamps
1984: Er wordt voor het laatst een GP gehouden op Zolder
2002: Michael Schumacher wint voor de 6de keer de GP van België. Het record staat nog steeds.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_3″][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?