De wedstrijd in Staden ging van start onder een stevige onweersbui. Dat maakte de wegen eerst vochtig, dan vettig en het zorgde voor moeilijke omstandigheden. De wedstrijd kende dan ook heel wat incidenten en uitvallers.
Andy Lefevere kwam er zijn Skoda Fabia WRC uitproberen, al wilde hij zelf zijn geld eerder zetten op een zege voor een R5 wagen. En dan waren er twee zeer ernstige kandidaten met BK-leider Vincent Verschueren in zijn Skoda Fabia R5, en Davy Vanneste met de Fiesta R5+ Evo. Maar Lefevere liet zich niet zo gauw de kaas van het brood eten. Hij begon met een reeks van vier besttijden, waarbij achtervolger Verschueren alvast naar 21 seconden achterstand werd verwezen. “Ik had geluk met de regen”, verklaarde Lefevere achteraf. “Het maakte dat de snelheid niet zo hoog lag, en dat stuurkunst primeerde op de kennis van de wagen. Bovendien rij ik graag in de regen. ”
Voor de uitdagers ging het redelijk vroeg van kwaad naar erger. Vanneste raakt al in de eerste proef een boordsteen en moest opgeven. Verschueren leek dan de wedstrijd naar zijn hand te kunnen zetten toen Lefevere een lekke band kreeg, maar in de daaropvolgende proef verloor hij zelf dan weer veel tijd. Een losgekomen uitlaatcollector duwde hem in de achtervolging. En met 7 scratches op 12 proeven maakte Lefevere duidelijk wie de keizer van Staden was. De opgelopen achterstand kon Verschueren nooit meer goed maken. Jelle Vermeire (Ford Fiesta R5) maakte een mooi debuut in de topklasse met de wagen van Floral en pakte de beker van de derde plaats. Voor het overige haalde Filip Barbier (Evo X) een mooie 5de plaats, ondanks een losgekomen turbodarm. Frederic Delplace zette de Porsche 997 GT3 op een 7de plaats in zeer moeilijke omstandigheden voor dit type wagen. En dan was er nog de uitstekende 8ste plaats voor het duo Degroote-Willemyn in de Lancer Evo, net voor het exemplaar van Hans Depla. Brecht Horne sloot de top 10 af nadat hij eerder in de rally problemen kreeg met het gaspedaal. Bij de Historics was het Stefaan Stouf, die met de nieuwe Ford Sierra Cosworth 4×4 (en een 4de plaats algemeen) Oldtimer leider Paul Lietaer met de Escort achter zich hield. Voor Lietaer was er een 6de plek algemeen.
De regionale kaart
Maar regionale “open” wedstrijden zijn niet steeds een goede graadmeter voor het verloop van zaken in het VAS regionale kampioenschap. Zo zien we bijvoorbeeld in Staden de afwezigheid van Divisie 3 puntenleider Steve Bécaert en van achtervolger Pieter Tailleu. Dat betekent dat BMW-rijder Marc Karnier in principe in Staden de beste zaak doet. Want Karnier gaf aan dat hij dit seizoen het volledige kampioenschap rijdt. “Op aangeven van mijn collega’s ga ik naar Kasterlee”, vertelde hij. “Dit is mijn vierde seizoen en na allerlei problemen met een Peugeot eerder, rij ik nu het kampioenschap op BMW.” En zo doet Karnier het puntengewijze niet zo slecht ondanks een 44ste plaats algemeen, want het betekent wel een 4de plaats in de klasse 3H! Vreugde ook bij de winnaar van 3H, Kris Gellinck, die met de eigen geprepareerde BMW E36 besloot op een 13de plaats algemeen.
In de Divisie 1-2 werd het een nieuwe overwinning voor Stefaan T’Joens in de Renault Mégane RS, al was het een beetje tot zijn eigen verbazing. Na een lekke band in de ochtend en een uitstapje in de kant nadien leken zijn kansen verkeken. Maar daarna scoorde T’Joens besttijd na besttijd, zette de concurrenten onder druk en profiteerde nog toen leider Vanhoutte met de Subaru Impreza in de fout ging. De zege ging naar T’Joens, voor …1,8 seconden. Ondanks de overheersing van Stouf en Lietaer, en een ongrijpbare Prinzie die met de Ascona de grond voor de Omloop kwam verkennen, verdeelden de VAS-titelaspiranten in de Historics mooi de kostbare punten. Danny Kerckhof (BMW E21) zette een sterke prestatie neer met een 4de plaats. Hij hield daarbij à la carte rijder Devleeschauwer (Escort MkII) en Cornelis met de krachtige Opel Monza achter zich.
Meer punten en meer glorie zijn er te verdienen op zondag 27 augustus in de nu al volzette Short Rally van Kasterlee.
(VAS pers)