Met nog twee wedstrijden voor de boeg in het regionaal VAS-rallycross kampioenschap is de eindspurt ingezet. Voor de deelnemers werd het zondag het laatste weerzien in 2017 met het Glosso circuit in Arendonk. De rijders zijn er inmiddels mee bekend dat de pure snelheid hier niet meteen een bepalend feit is. Het circuit vergt een technische aanpak en het ontbreken van de jokerronde is eveneens een van de doorslaggevende elementen. Vandaar dat heel wat piloten extra aandacht besteden aan het nemen van hun start. Vooral de drie af te leggen reeksen zijn uitermate van belang met het oog op een goede finale plaats. Nog snel wat extra punten sprokkelen voor de twee resterende wedstrijden stond dan ook voor vele in het vet aangeduid in de agenda van vele deelnemers.
Bij de regionale klasse A (-1600cc) had Steven Van Nunspeet (Honda Civic) in de afgelopen Grote Prijs van de Duivelsberg, een wedstrijd buiten kampioenschap, zijn nieuwe versnellingsbak getest, nadat hij de vorige wedstrijd door de mechaniek verraden werd. Met een snelste chrono in de eerste reeks bewees Van Nunspeet alvast dat het onderdeel volledig in orde was. Voor de tweede reeks trok Van Nunspeet de lijn door met opnieuw een snelle tijd, en liet vervolgens de derde reeks aan zich voorbijgaan om de motor te sparen. In de A-finale stond de Zutendalenaar op de pole. Van Nunspeet was het best uit de startblokken voor Dexters (Toyota MR2), de winnaar van de B-finale, en Wynants. Dexters bleef aanklampen om de kloof met Van Nunspeet zo miniem mogelijk te houden, maar er stond geen maat op Van Nunspeet die heel knap de wedstrijd won voor Didier Dexters. Jean – Pierre Verstraeten werd nog mooi derde in de Toyota Corolla. “Ik ben heel tevreden met deze overwinning. Want ik hoorde constant vreemde geluiden aan de wagen. De schrik dat er iets stuk zou gaan was dus groter dan je maar kan vermoeden. De laatste rechte lijn richting de resterende wedstrijden is alvast goed ingezet!”, aldus Van Nunspeet.
Bij de jongens in de regionale klasse B (+1600cc) had Jonas Kemps de beste troeven in handen. Het werd echter een verrassende Stijn Severijns in de Opel Ascona die de pole nam. Bij het vallen van de groene vlag was het Andy Leysen in de BMW M5 die als snelste uit de startblokken kwam. Het startgewoel, met het nodige duw- en trekwerk, kwam in het nadeel van Severijns. Hij liep aardig wat carrosserieschade op maar bleef tenslotte overeind. Leysen bouwde ondertussen een aardige voorsprong uit. Voor Severijns zat er niets anders op dan de tweede plaats veilig te stellen voor een zeer knap rijdende Dirk Mooren in de Opel Astra die uiteindelijk met het brons aan de haal ging. “De start verliep goed, er werden een paar tikjes uitgedeeld. Maar dat hoort erbij. Het is nu de kunst om op veilig te gaan rijden de komende wedstrijden. Ik ga geen extra risico’s nemen. Het zou zonde zijn van het geleverde werk. We zitten met vijf snelle jongens samen en er kan nog van alles gebeuren”, aldus een fiere Andy Leysen.
In de Promo klasse kreeg topfavoriet Yorick Maeyninckx in de Opel Kadett te maken met onverwachte pech tijdens de buiten kampioenschap verreden GP van de Duivelsberg. De motor ging stuk en er moest aardig wat werk verzet worden om de wagen tijdig klaar te krijgen voor de race in Arendonk. “Ik had voortdurend problemen met de benzinepomp waardoor de wagen begon te stuiteren. Ik vermoed dat er iets met de benzinedruk verkeerd zat. Echt voluit rijden zat er vandaag niet in”, aldus een misnoegde Maeyninckx. Bram Schepens in de Peugeot 106 ging dan maar volop zijn kans en haalde tot tweemaal toe de snelste chrono, met de pole in de A- finale als resultaat. Maeyninckx kwam als winnaar van de B-finale aan de start. Er waren twee pogingen nodig om de Promotie-boys goed op weg te zetten, maar toen stond er geen maat op Bram Schepens in de snelle Peugeot 106. Hij won heel knap voor Yorick Maeyninckx en Wim Van Tiggelen (Peugeot 205).
(VAS / foto: J.Dingenen)