[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
De komende dagen gaan we dieper in op de deelnemerslijst van de 24 Hours of Zolder, een race die nog steeds op behoorlijk wat sympathie kan rekenen bij de vele autosportliefhebbers. Voorlopig staan er 43 wagens op de lijst, verdeeld over 8 klassen.
Foto’s: Evers Media
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
De indeling van de deelnemers aan de 24 Uur van Zolder vergt wat studiewerk, maar uiteindelijk komen we dus aan 8 klassen, wat op zich een beetje teveel van het goede is. Immers, 43 gedeeld door 8 is goed… 5,5 auto per klasse, wat misschien toch wat weinig is en tegelijkertijd niet echt overzichtelijk voor de doorsnee fan in de tribune.
Daarom maken wij het wat eenvoudiger en verdelen we het veld onder in prototypes, GT’s en toerwagens, waarbij die laatste misschien nog mogen onverdeeld worden in ‘dikke’ en kleinere toerwagens, met inbegrip van één of twee andere wagens zoals de Mazda MX-5.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/08/start16.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/08/tweenorma.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Eindelijk betrouwbaar?
Bij de prototypes is de optelsom van vaste deelnemers en gasten snel gemaakt: vijf deelnemers komen uit Belcar 2 en één uit de gastklasse Belcar 7A. Het Zwitserse T2 Racing deed het vorig jaar al aardig met de Ligier JS53 Evo2 en de heren uit de Alpen zullen dit jaar zeker niet met minder genoegen nemen. Bij de vaste deelnemers vinden we geen verrassingen, met de drie Norma M20 FC (Deldiche, DVB RACING en McDonald’s), één overblijvende WOLF GB08 (BDA) en in principe ook de Radical RS5, echter deze wagen heeft tot dusver nog niet veel betrouwbaarheid getoond. Het is echter koffiedik kijken welk van de vijf teams met Ligier, Norma of Wolf het verst zal raken. Deldiche en McDonald’s hebben de ervaring, BDA en DVB minder, maar is dat belangrijk met deze bolides?
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Troeven?
Die betrouwbaarheid is de rode draad doorheen het hele verhaal van de open sportwagens, want nooit won een dergelijke wagen de loodzware 24 Uur van Zolder. Hun troeven zijn nochtans legio, want razendsnel, zuinig op brandstof en banden en dus moet de tegenstand al op pech rekenen om ze te kunnen bijbenen. Bovendien maakt de normtijd, dat er met de proto’s niet voluit moet geracet worden, want mogelijk eindelijk het pleit in hun voordeel kan beslechten.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/08/wolf.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/08/mcdo.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Pole is zeker
Donderdagnacht zal één van deze bolides zeker op pole staan, waarbij de strijd zal gaan tussen poleman 2016, Sam Dejonghe, versus Jeffrey van Hooydonk en Fred Vervisch, tenzij erg zware regen roet in het eten zou gooien. Of kan de Lamborghini SuperTrofeo van Niels Lagrange alsnog voor de verrassing zorgen?
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]