Home > #Hoofdnieuws > Belgian Westhoek Classic eert Oost-Vlaamse autosport

Belgian Westhoek Classic eert Oost-Vlaamse autosport

Nog goed een maand te gaan voor een nieuwe Belgian Westhoek Classic. De Vanoverscheldes deden hun research en in deze editie zal de Oost-Vlaamse autosportgeschiedenis centraal staan tijdens de avondlijke openingsetappe, met ondermeer een stempelcontrole op de Grote Markt van Ronse en enkele klassiekers uit de voormalige 12 uren van Ronse. Administratieve en technische controle gebeurt opnieuw in de moderne gebouwen van het Blue Woods Hotel. Maar er is een neiuwe startplaats: na overleg met de politiezone kunnen we het Stationsplein van Deerlijk gebruiken, met het oude stationsgebouw en de terreinen van Casier Recycling (u kent allen rallyrijder Bernd Casier) op de achtergrond.

De etappe zelf zal een goed gevuld programma kennen met reeds 8 regelmatigheidsproeven en 25,71 km ’time control sections’. De broers Bjorn en Jens Vanoverschelde, parcoursuitzetters, geven tekst en uitleg. “De streek rond Oudenaarde en Ronse blijft delicaat om een soortgelijk evenement te organiseren. Daarom hebben we de regelmatigheidsproeven met veel zorg uitgestippeld in verlaten gebieden op plateaus tussen de ‘heuvels’ en die zullen voor de nodige suspens zorgen. Tussen de regelmatigheidsproeven voorzien we een iets ruimer tijdschema. Maar geen nood, want het goed gevulde programma en de duisternis zullen de rest van het werk doen…”
Op vrijdagavond maakt het sportieve gedeelte ook 2 keer plaats voor ontmoetingen tussen deelnemer en toeschouwer. De gemeente Deerlijk verwelkomt de deelnemers in het startpark op het Stationsplein terwijl Stad Ronse (i.s.m. Motor Union 2000) de karavaan ontvangt op de Grote Markt voor een stempelcontrole.

Een beslissende en lange tweede wedstrijddag

Met 193,51 km regelmatigheidsproeven en 59,23 km ’time control sections’ op de menukaart van de tweede wedstrijddag ziet het er naar uit dat we verschillende positiewissels in de tussenklassementen zullen krijgen. De strijd zal in beide categorieën hevig zijn en de uitzetters voorzien meerdere mogelijkheden om posities in het klassement te winnen of… te verliezen. De ene keer zal de piloot aan de bak moeten om het aantal strafseconden (-of minuten) minimaal te houden terwijl de andere keer de navigator alert zal moeten zijn om de subtiliteiten in het roadbook met het minste tijdsverlies te omzeilen. Het wordt een uitdagende route langsheen de autosportrijke locaties van West- en Oost-Vlaanderen. “Naast de gravelsections tijdens de ochtendetappe en de enkele pittige regelmatigheidsproeven in de Westhoek tijdens de laatste avondetappe is het vooral de zaterdagmiddagetappe opnieuw een heuse marathonetappe die de kaarten flink door elkaar zal schudden”, voorspellen de uitzetters. “De opzet blijft dezelfde: 200 kilometer non-stop navigeren maar het wedstrijdgebied van deze etappe wordt in vergelijking met voorgaande jaren iets compacter met dus minder verbindingstrajecten. Halverwege deze etappe houden we even halt bij het clubhuis van Autostal Atlantic waar we een inside tijdcontrole houden na een korte break van 15 minuten. Na deze tijdcontrole volgen ’time control sections’ waarvan we het kaartfragment pas uitreiken bij het verlaten van de break!”

Ook al mag het tracé zich opnieuw sportief aankondigen, waar nodig zullen de verkeersregels extra strikt toegepast moeten worden. De organisatie voorziet extra controles in de zogenaamde ‘BWC SPEED CONTROL ZONES’ en aandachtige deelnemers konden in het reglement reeds lezen dat er een nultolerantie zal heersen als het op bestraffingen van overtredingen aankomt. Een verwittigd persoon is er twee waard! Voorts gaan ook de ingeschreven service-crews ook hun eigen ‘wedstrijd in de wedstrijd’ houden en flink aan de bak moeten. In totaal zijn 12 servicezones langsheen het parcours voorzien. Echte ouderwetse ‘remote service in een wip’ maar voor teams die tijd verloren op een regelmatigheidsproef ook extra ‘inhaaltijd’ om toch op tijd bij de volgende start van de regelmatigheidsproef aan te komen.

Het startveld, goed voor 92 deelnemende equipes waarvan 30% buitenlandse teams, mag dit jaar als het sterkste uit de afgelopen jaren beschouwd worden. Naast kwantiteit is er ook een gevarieerd plateau. Toeschouwers kunnen vanaf maandag 11 september om 20u terecht op de website van de organisatie om de publiekspunten te raadplegen. De officiële timing daarentegen is nu reeds te downloaden.

Afspraak op 15 en 16 september!

You may also like
VAS: Geodynamics trackingsysteem waakt over Belgian Westhoek Classic
VAS: Trimard Classic met thuiszege
VAS: Moustache Classic naar tweedaagse
VAS: Trimard Classic naar tweede editie