Home > #Hoofdnieuws > En nu?

En nu?

De storm van een waanzinnig knappe editie van de Total 24 Hours of Spa is gaan liggen, het stof is opgetrokken en wat overblijft, is goesting. Goesting voor de volgende, de volgende in Spa of gewoon de volgende 24-uursrace tout court. Vanwege de onvergelijkbare sfeer van die races, we hebben er al zo’n 70 live gevolgd, maar ook vanwege de sport, want welke de reglementen er ook gelden, een 24-uursrace is onvoorspelbaar en vaak keihard.

Ondanks een zekere devaluatie van de romantiek van de 24-uursraces, door een wildgroei van dergelijke wedstrijden, tot op de meest onmogelijke plekken toe, blijven de klassiekers telkens voor kippenvel zorgen. Denk alleen al maar even terug aan de onverwachte strijd LMP1-LMP2 in Le Mans dit jaar, de eindfase op de Nürburgring enkele weken later en de titanenstrijd dit weekend nog in Spa. Naast die drie is er nog Daytona, onmiskenbaar, en voor ons Belgen, ook de 24 Uur van Zolder. Want meer nog dan de wedstrijd in de Ardennen, is Zolder uitgegroeid tot de Belgische klassieker voor de Belgische teams, sponsors en rijders.

Het zijn zij – teams, sponsors en rijders, die de Limburgse wedstrijd van de ondergang gered hebben. Want zonder de volharding van een Steve Vanbellingen, Patric Derdaele of andere Kumpen en Longin en enkele anderen, waaronder de BMW Clubsport Trophy van Jan Horemans, was deze wedstrijd ten dode opgeschreven geweest. Vergeet immers niet dat het niet zo lang geleden is, dat amper 20 wagens de strijd met elkaar aangingen.

Echter dankzij deze trouwe teams, sponsors en rijders, samen met de Vlaamse autosportpers, zoals onze collega’s van www.rallyandraces.com, autosport.be en nog enkele andere van de Last of the Mohicans, is de race weer uitgegroeid tot een jaarlijks feest van de Belgische autosport. Het is dan ook waken dat de inschrijvingsgelden weer niet de pan gaan uitrijzen – ze zijn al gestegen -, want promotoren zijn nog al eens geneigd om succes te vertalen door melkkoe, en uiteraard verdient een mooie race ook een professionele communicatie en een dito toekomstvisie.

Hoe dan ook, we gaan nu even twee ‘light’ autosportweekends tegemoet, om er dan midden augustus, weer vol in te vliegen

Bedankt voor uw trouw

Joost Custers

Uitgever

Foto: © Evers Media