Jens Marquardt staat aan het hoofd van BMW Motorsport. Wij spraken met hem…
…over BMW in de 24 Uur van Spa:
“Onze #98 M6 nam geen ideale start en eindigde door technische problemen op de 42e plaats in de kwalificaties. Het is nu afwachten wat #99 kan waarmaken in de Super Pole later vandaag. Maar met onze beide wagens zijn erg gefocust om weer een topresultaat te behalen.”
… over de terugtrekking Mercedes uit DTM:
“We hadden niet verwacht dat Mercedes zich ging terugtrekken uit DTM en het is ook jammer want het is een leuke competitie. Gelukkig hebben we een jaar en een half de tijd om een oplossing te zoeken. BMW wil zeker in DTM blijven, maar wij kunnen dit niet alleen dragen, een goede samenwerking met Audi en ITR is dus essentieel om tot die oplossing te komen.”
… over de recente crisis in de autosport na de uitstap:
“De uitstap van Mercedes uit DTM en Porsche uit LMP1 toont aan dat de autosport, net als de rest van de wereld in verandering is. Wij kunnen niet anders, met de auto-industrie en de autosport, dan ons aanpassen aan een nieuwe wereld en dat is een zeer boeiende uitdaging. De klassieke autosport krijgt mogelijk ook een andere rol. Vergelijk het met de paarden van goed 100 jaar geleden. Het paard was een werkmiddel, een transportmiddel. Vandaag is paardensport een manier om ons te vermaken of is het topsport. Dat kan ook met de auto en autosport gebeuren. Misschien verplaatsen we ons over 15 jaar met autonoom rijdende wagens, maar gaan we tijdens het weekend naar races kijken of aan races deelnemen, zoals vandaag de paardensport.”
… over F1 en LMP1:
“Geen van beide zijn een optie voor BMW. LMP1 staat te ver van de technologie die toepasbaar is in onze serieproducten en het is te duur. Het is geen relevante technologie, terwijl Formule E dat wel is. De mensen die bij ons aan de aandrijftrein van de Formule E werken, doen dat ook aan seriewagens.”
… over GT4:
“Ja, die klasse gaan we ondersteunen en GT4 heeft absoluut een toekomst voor ons, daarom hebben wij nu ook de BMW M4 GT4. De BMW M4 GT4 past perfect tussen een instapwagen als de M235i en een veel duurdere topklasse als de BMW M6 GT3. Overigens komt er een update van de BMW M6 GT3 om de wagen nog makkelijker te maken voor de gentlemen drivers.
… over TCR:
“Neen, TCR is voor ons geen optie, het past niet bij de filosofie van BMW.”
… over de BoP:
“Waarom zouden wij het moeilijk hebben met de Balance of Performance. Het zorgt ervoor dat we meer dan 10 merken in een zakdoek bijeen hebben en dat we schitterende races hebben in GT3. Iedereen wil toch mooie races zien?”
… over BMW M8 GTE:
“We kijken erg naar het debuut van de wagen in Daytona 2018 uit. Voorlopig concentreren we ons op de versie voor het fabrieksprogramma en komt er geen versie voor klanten voor 2020.”
… over Formule E:
“Formule E races moeten voorlopig op stratencircuits blijven doorgaan. Elektrische wagens worden vooral gemaakt om in steden rond te rijden, dus ik zie niet in waarom ze op circuits zoals Spa zouden moeten racen. Zo zouden ze hun urban feel verliezen. Batterijen geraken relatief snel leeg en ik denk niet dat een Spa-publiek twee uur wil wachten tot de batterij is opgeladen.”
Foto © BMW