Het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen vormde afgelopen zondag het decor voor de vierde manche van het BK rallycross. Supercars zag het publiek begin maart voor de laatste keer op datzelfde Duivelsbergcircuit, maar de rijders uit de overige klassen Super1600, Supernationals plus en min 2000cc zorgden opnieuw voor voldoende spektakel om dat te doen vergeten. Voeg daar ook nog de SRX-cup van Ssangyong als supportrace aan toe en de toeschouwers konden genieten van een goed gevulde en gevarieerde rallycrossdag.
Super1600: Steve Otzer grijpt de macht
In de klasse Super1600 was het Steve Otzer die met zijn Citroën Saxo na drie reeksen bovenaan prijkte. Otzer zette die goede prestaties verder in de finale waar hij iedereen het nakijken gaf. Deze overwinning brengt Otzer opnieuw aan de leiding met nog twee wedstrijden voor de boeg. Dennis Remans (Ford Fiesta) legde beslag op de tweede plek en Davy Van Den Branden kon zich alsnog een weg banen naar de derde en laatste podiumplaats met zijn Citroën DS3, die werd voorzien van een reservemotor na problemen een week eerder in Valkenswaard.
Supernationals min 2000cc: Volders oppermachtig
Voor wie nog mocht twijfelen, Volders en zijn Ford Fiesta zijn in deze klasse een haast onklopbaar duo wanneer de pechduivel wegblijft. Volders liet geen kruimel voor de tegenstand en won niet alleen alle heats, maar ook nog eens vlotjes zijn semi-finale om daarna ook in de finale het laken naar zich toe te trekken. Enkel Danny De Beuckelaer kon met zijn Volvo C30 even in de buurt blijven in die finale. De Beuckelaer sloot zijn weekend als tweede af voor BWM-rijder Kurt Lambers. Glenn Cools (Opel Kadett), die vanuit het regionaal gebeuren dit jaar debuteert in deze klasse, viel met een vierde plek nipt naast het podium.
Supernationals plus 2000cc: Bex breidt voorsprong uit
In de zwaarste Supernationals-klasse waren het de Volvo-rijders Kristof Bex en Luc Maris die de snelste reekstijden onder hun beiden verdeelden, waarbij eerstgenoemde tweemaal de snelste was. In de laatste finale van de dag was het Bert Bosmans die zijn Volvo C30 tussen dit tweetal wist te wurmen. Met Bex op één, gevolgd door Bosmans en Maris was het al Volvo wat de klok sloeg op het podium. Nick Van De Perre (Volvo 242) hield met zijn vierde plek BMW-rijders Stephanie Van Lingen en Davy Leysen achter zich.
SRX-cup: De Ridder geklopt door Loris Cencetti Jr
Guillaume De Ridder ruilde nog eens zijn RX2 uit de gelijknamige support-klasse van het WK Rallycross voor de Ssangyong Actyon Sports waarbij hij met twee snelste reekstijden de tussenrangschikking na drie heats aanvoerde. Maar in de finale van de SRX-cup was het Loris Cencetti Jr die na een mooie start de leiding nam. Die stond hij niet meer af ondanks diverse aanvalspogingen van De Ridder. We hadden tussen de actie door nog een kort gesprek met De Ridder, die eerder deze week kon bevestigen ook naar Canada af te reizen om begin augustus de RX2-strijd te vervolgen: “In feite was er het plan dit jaar de vijf RX2-wedstrijden op Europese bodem af te werken en stond er volgend jaar een volledige campagne op het menu. Maar na mijn schitterend resultaat in Zweden (tweede, nvdr) stond ik plots derde in het kampioenschap. Dankzij het team van JC Raceteknik en mijn sponsors kwam vrij snel het nieuws dat Canada wordt toegevoegd aan de kalender. Daarna is er nog Lohéac en in principe staat Zuid-Afrika niet op het menu. Dat laat het budget niet toe. Het is nog niet zo evident daarvoor in België de nodige sponsors te vinden ondanks het feit dat rallycross meer in beeld komt, mede dankzij het WK.”
Verder was er nog de mager bezette instapklasse RST waar de overwinning naar de Nederlander Jodi Van Weert ging en was er naar goede gewoonte het bezoek van de (originele en enige echte) Britse Mini’s. Todd Crooks was hier de beste na een spannend duel met Richard Wakeling.
Op zondag 10 september wordt de strijd om de BK-titel verdergezet op het Duivelsbergcircuit.
(foto’s J Dingenen)