Benjamin Lessennes en Tom Coronel (Boutsen Ginion Racing), de enige vertegenwoordigers van Honda dit weekend tijdens de derde manche van de TCR Benelux 2017 in Zolder, hebben de ‘Long Race’ op zaterdagnamiddag gedomineerd. Na vijf ronden had de Civic bestuurd door Lessennes al zes tellen voorsprong op de verrassende SEAT Leon van het RACB National Team, waarmee Denis Dupont al snel het voordeel nam op de Aurélien Comte, de auteur van een gebruikelijke kanonstart op de Peugeot 308 Cup DG Sport van de vijfde startplaats naar de tweede plek in de Eerste Linkse.
Achter het leidende trio ging Fred Vervisch en de Audi RS3 LMS Comtoyou Racing de SEAT Leon Delahaye van Edouard Mondron, de VW Golf Team WRT van Mathieu Detry en Fred Caprasse, en de Audi RS3 LMS Bas Koeten Racing van Willem Meijer en Stan van Oord vooraf. In de tiende ronde kwam Meijer terug op Caprasse, om hem even later achter zich te laten.
Eens het pitstopvenster geopend, zochten Lessennes, Comte, Vervisch en van Oord de pitlane op om het stuur door te geven aan Tom Coronel, Kevin Abbring, Stefano Comini en Mika Morien. Na de rijderswissels behield de Honda Civic met zeven seconden bonus de leidersplaats, die Coronel verder zou opbouwen naar twintig seconden aan de eindmeet.
Daarachter kwam Sam Dejonghe als tweede uit de pitstraat, maar de gele SEAT Leon kwam snel onder druk van Maxime Potty en zijn VW Golf van WRT, die in de twintigste ronde een positie zou winnen. Voor Stefano Comini zat er echter niets anders op dan op te geven. “Gezien het opgelegde strafgewicht was dit een onmogelijke opdracht”, zucht de ontgoochelde Zwitser. “Na 35 minuten zat er geen leven meer in het rubber.”
De VW Golf TCR van Delahaye Racing werd tweemaal het slachtoffer van een oververhitting en zocht dan ook definitief, jammer genoeg voor de Italiaan Giacomo Altoè, de pitlane op.
Op het einde van de race nam Kevin Abbring de maat van Guillaume Mondron, terwijl Paul Sieljes eenvoudig kon weerstaan aan zijn land- en teamgenoot Mika Morien.
“De Honda was perfect”, lachte Benjamin Lessennes aan de voet van het podium. “Toen ik de boodschap kreeg dat ik de beste wedstrijdronde had gereden, heb ik het rubber gespaard.”
“De Civic was bijzonder efficiënt toen ik aan het stuur zat”, bevestigde Tom Coronel. “Ik heb de tweede wedstrijdhelft dan ook aan mijn eigen tempo kunnen afwerken en zelfs mijn voorsprong uitgebouwd.”
“Helaas was dat niet het geval voor mij”, betreurde Sam Dejonghe. “Halfweg wedstrijd had ik het al moeilijk met de bandenslijtage. Ik kon dus niet weerstaan aan Potty. Maar de derde plek is heel goed. We komen van ver terug…”
“Geen problemen voor ons”, sloot Maxime Potty af, de auteur van een knappe slotfase. “De Golf presteerde opnieuw naar behoren. Het was geen zware taak om de tweede plek over te nemen. En Mathieu en ik hebben allebei de tweede tijd gereden in de race, wat veelbelovend is voor de sprints van morgen.”
In de Renault Clio Benelux hielden Sven Van Laere en Filip Uyttendaele elkaar in evenwicht, in die volgorde, tijdens de eerste helft van de wedstrijd. Maar vervolgens deed Gregory Eyckmans het duidelijk beter dan Christian Dijkhof.
Zondag staan er vier sprintraces van twintig minuten op het menu. In de eerste start Tom Coronel (Honda) op pole positie, voor Maxime Potty, Guillaume Mondron en Sam Dejonghe. In de derde race krijgt Benjamin Lessennes de beste startplaats, met Mathieu Detry aan zijn rechterkant. Denis Dupont en Fred Vervisch starten op de tweede rij.
Uitslag : 1. Coronel-Lessennes, Honda Civic TCR, 35 ronden ; 2. Detry-Potty, VW Golf TCR, 20.119 ; 3. Dejonghe-Dupont, SEAT Leon TCR, 32.292; 4. Comte-Abbring, Peugeot 308 Cup, 37.356; 5. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR, 41.345; 6. Meijer-Sieljes, Audi RS3 LMS, 59.786; 7. Morien-van Oord, Audi RS3 LMS, 1.18.613; 8. Uyttendaele-Eyckmans, Renault Clio 4, 3 ronden; 9. Van Laere-Dijkhof, Renault Clio 4, 3 ronden.