Home > VAS > Slalom > Met 4 binnen één seconde!

Met 4 binnen één seconde!

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/vaslogo-640×420.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/05/zaventem-r-1a.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/05/zaventem-r-1b.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Snel. Zo wordt het parcours in Zaventem omschreven. En dan is de verwachting dat de tenoren van het kampioenschap zich vooraan tonen. Maar de winnaar, die kwam deze keer uit een andere hoek!

Het begon in de ochtend geheel volgens schema. Bart Lenaerts, sedert zijn overwinning in Kuurne op achtervolgen aangewezen, opende met een eerste referentiechrono: 1:36.844. De zon warmde het parcours verder op en het was duidelijk dat de echte strijd nog moest gaan losbarsten.

Dominique Van Kerckhove zette als eerste de aanval in met een run van 01:35:004 in de VW Polo en bleef daarmee puntenleider Draelants voor. “De wagen schuift veel, vooral in het achterste gedeelte”, verduidelijkte Dominique. “Er ligt daar een stuk braakland en het stof daarvan waait over de baan. Onze wagen wordt niet voortdurend aangepast, daar liggen dus wat achter op de Mini maar niettemin zijn we hier de snelsten. Kijk maar even naar de tijden!”. De stelling van Dominique werd in de derde reeks kracht bijgezet door Frederik De Clercq, zijn teamgenoot bij AC Medina. Besttijd met 01:35:809. “De Westfield gaat hier goed”, vertelde Frederik. “De Zetec heeft bovenliggende nokkenassen en dat geeft veel koppel, op alle toeren.” Bart Lenaerts en de Lotus hadden de rol moeten lossen. “Experimenteren met de bandenkeuze”, verduidelijkte Bart, die na een paar tikjes in de 4de en laatste reeks de voet lichtte. “Zodra ik raakte ben ik gestopt, ik wil mijn slicks wat sparen.” Maar in een hoekje van de parking maakte Bernard Wilmet zijn auto klaar, maakte de banden proper, verwijderde het stof van velgen en remmen. “Normaal onderhoud”, vertelde hij. “Als ik niets raak, dan sta ik vooraan…” Een straffe uitspraak. En puntenleider Jörgen Draelants, die stond onder druk, ondanks een motor die bij Thoné wat extra koppel in de lage toeren had verkregen.

Met het nummer 9 op de deuren mocht Dominique Van Kerckhove in de laatste reeks eerder de baan op dan zijn concurrenten. Het werd een knaltijd van 01:32:947 maar…met twee poortjes geraakt en dus bleef zijn chrono uit de 2de reeks gelden. Wilmet ging met nr 83 op weg en zette een foutloze run neer: 01:34:807 en voorlopige algemene besttijd! Twee kanshebbers gingen nog op pad. Jörgen Draelants, nr 85, maar de rode Mini raakte en bij het uitkomen van het ronde punt op het einde van het parcours stokte de wagen. Problemen aan de krukas en einde verhaal. Bleef er dan nog De Clercq, de enige van de toppers die nog geen overwinning op zijn naam mocht schrijven. Poortje nummer 9 besliste er echter anders over en Frederik bleef steken op een 4de plaats… De zege ging naar Bernard Wilmet.

“De Peugeot 104 heeft een rare keuze van favoriete parcours”, vertelde winnaar Bernard Wilmet achteraf. “Hij gaat goed op snelle parcours zoals hier in Zaventem. Maar vreemd genoeg ook op een heel technisch parcours zoals Overijse. Het is nog altijd mijn zelfde wagentje, met de 1550cc Talbot motor erin, gekoppeld aan een korte bak. Hier reed ik alles in derde versnelling, op koppel, behalve aan het keerpunt boven, dat ging in tweede. Maar meer dan eens een nieuwe laag verf, uiteraard weer in het geel, heb ik aan de wagen niet veranderd”, aldus de spoedarts uit Charleroi.

Na zijn goede 2de plek in Zonhoven en de zege in Zaventem is de concurrentie gewaarschuwd voor de komende wedstrijd in Overijse. Binnen het kampioenschap komt er een hergroepering aan de kop, waar Jörgen Draelants en Dominique Van Kerckhove nu de leiding delen met gelijke punten.

(vas)

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rally: Paul Lietaer in minimum twaalf wedstrijden
VAS Monteberg: inschrijvingen zijn geopend
Rally: Vincent Verschueren à la carte met Skoda Fabia Rally2
Voorstelling Anthony Vandenbussche: “We rijden puur voor het plezier.”