Home > #Hoofdnieuws > Alleen zege interesseert Lotterer

Alleen zege interesseert Lotterer

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Dit weekend is het circuit van Spa-Francorchamps het decor voor de tweede manche van het Wereldkampioenschap Endurance, het FIA WEC. Porsche is er op alle niveaus aanwezig, met twee officiële 919 Hybrid in de koninginneklasse LM P1, en twee Porsches 911 RSR in GTE-Pro. Voor één van de zes rijders van de Porsches 919 Hybrid is dit een bijzondere wedstrijd. André Lotterer beschouwt Spa immers als zijn thuisrace.

De hechte relatie tussen ons land en de meest Belgische aller Duitse rijders hoeft niet meer verklaard te worden. Dit weekend zal André Lotterer in de paddock nog meer dan anders vertrouwde gezichten zien. “Naast de vele fans zal ik allicht ook heel wat vrienden en kennissen tegen het lijf lopen. Dit wordt dus een bijzondere race voor mij. Mijn jeugdvrienden weten echter maar al te goed dat ik me ook op de wedstrijd moet concentreren. Deze 6 Uur van Spa-Francorchamps vormen immers de grote generale repetitie voor de 24 Uur van Le Mans.”

Met zijn iets meer dan 7 kilometer lijkt het circuit van Spa-Francorchamps op maat gesneden voor de extreme prestaties van deze moderne LM P1-prototypes. De Porsche 919 Hybrid is daar een goed voorbeeld van. “Spa-Francorchamps met een LM P1, daar kan ik mijn hartje bij ophalen”, vervolgt de rijder van de Porsche 919 Hybrid #1.  “De drie sectoren van het circuit zijn heel verschillend. De eerste gaat van de Source tot aan het eind van het rechte stuk van Kemmel. Vanaf de haarspeld van La Source is het vol gas! Aan de voet van de Raidillon halen we zo bijna 300 km/u. Met de downforce van de 919 Hybrid kunnen we deze bocht op het droge altijd voluit nemen. De tweede sector is een mengeling van snelle en minder snelle bochten. In verhouding kunnen we het meest tijd verliezen in die tragere bochten, want je hebt meer tijd nodig om ze door te komen. Vervolgens gaat het van de Bocht Paul Frère tot aan de chicane opnieuw helemaal voluit. Het tracé is lang en breed, dus in Spa hebben we niet te veel last van het verkeer. Alleen in Blanchimont en bij het naderen van de chicane is het wat opletten.”

Voorbereiding op Le Mans

Hoewel de Porsches 919 Hybrid tijdens de 6 Uur van Silverstone goed voor de dag kwamen, wisten ze er niet te winnen. Volgens André Lotterer past het circuit van Spa-Francorchamps beter bij de 919 Hybrid en zijn aërodynamische kwaliteiten. “Hoewel we niet helemaal in dezelfde configuratie zullen rijden als in Silverstone of Le Mans zou de Ardense omloop ons beter moeten liggen dan het Britse circuit, waar je vooral over veel downforce moet beschikken. Maar in Silverstone kwamen we tijdens de race qua pure prestaties verrassend dicht bij onze tegenstanders. Enig optimisme mag dus”, stelt Lotterer, die zaterdag samen met teamgenoten Neel Jani en Nick Tandy maar één doel zal hebben: “Ik hoef het niet onder stoelen of banken te steken. Het enige wat me interesseert is de zege!”

900 pk ter beschikking

In 2016 lieten de Porsches 919 Hybrid zich tijdens de kwalificaties voor de 6 Uur van Spa-Francorchamps van hun beste kant zien door de eerste startrij in te palmen. Brendon Hartley zette ook de snelste wedstrijdronde neer. De versie 2017 werd in vergelijking met de Porsche 919 Hybrid van 2016 voor zowat 60 à 70 procent vernieuwd. De wagen doet nog steeds beroep een tweeliter V4, goed voor zowat 500 pk, die is gekoppeld aan een energie-recuperatiesysteem. In totaal ontwikkelt de krachtbron van de 919 Hybrid ongeveer 900 pk. De Porsche 919 Hybrid is ingeschreven in de hoogste energieklasse en kan tijdens een rondje Spa gebruik maken van 6,37 megajoule vermogen en 2,464 liter (1,784 kg) brandstof.

Ook met de 911

Tijdens de 6 Uur van Spa-Francorchamps kan het Belgische publiek ook de nieuwe Porsche 911 RSR bewonderen. De wagen is in de LM-GTE Pro categorie het nieuwe wapen van het merk uit Zuffenhausen. De atmosferische motor, nu voor de achteras geplaatst, ontwikkelt zowat 510 pk. Er verschijnen ook andere 911’s RSR aan de start in de Ardennen. De wagens ingeschreven in de categorie LM GTE-Am komen uit voor Dempsey Proton Racing (Cairoli-Ried-Dienst) en Gulf Racing (Wainwright-Foster-Barker).

De fabrieks-Porsches dragen dit weekend, en net zoals bij andere FIA WEC-wedstrijden, het nummer #1 (Jani-Lotterer-Tandy) en #2 (Bamber-Bernhard-Hartley) in LM P1, en #91 (Lietz-Makowiecki) en #92 (Christensen-Estré) in LM GTE-Pro. De start van de 6 Uur van Spa-Francorchamps wordt zaterdag om 14u30 gegeven.

In het voorprogramma van deze prestigieuze wedstrijd nemen de deelnemers van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux het tijdens twee wedstrijden van 30 minuten ook tegen elkaar op. De eerste race wordt op vrijdag verreden, de tweede op zaterdag. Bij de deelnemers de vaste waarden van de monomerkencup, maar ook enkele ambitieuze nieuwkomers. Zo neemt Xavier Maassen het op tegen Jurgen Van Hover, Pierre Piron, Yannick Hoogars, Dylan Derdaele, Didier Van Dalen of nog de Canadese Valérie Chiasson.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Spa-Franchorchamps is weer open
IMSA Sebring 12: Porsche krijgt grotere luchtinlaat
Porsche Sprint Challenge Southern Europe: Benjamin Paque vicekampioen
24H Series Mugello: bijna 50 inschrijvingen

Leave a Reply