Home > #Hoofdnieuws > Renstal Titanic herlanceert de ‘Sprint’

Renstal Titanic herlanceert de ‘Sprint’

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/vaslogo-640×420.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/titannic-sprint-affiche.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/titanic-bld-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

13 oktober 1996 was eerder een trieste dag in de annalen van de Vlaamse Autosport want op die dag werd de laatste Sprint verreden. Reglementswijzigingen zorgden er toen voor dat men nog enkel mocht deelnemen met wagens welke ingeschreven waren voor de openbare weg. RT Titanic werd hiervan het slachtoffer en moest met 19 wagens aan de start de handdoek in de ring gooien omdat het financieel niet meer haalbaar was nog verder te organiseren. Onze zuiderburen in Wallonië dachten daar echter anders over en daar bleef zowel Sprint als Klimkoers bestaan met deelnames van wagens welke niet ingeschreven waren voor het gewone wegverkeer.
Nu, 21 jaar later begon het toch te kriebelen bij RT Titanic en zij deden navraag bij de overheid om deze discipline ook in Vlaanderen terug in te richten. Na de nodige afspraken met Binnenlandse Zaken werd er dan opportunistisch gekozen om dit jaar opnieuw een wedstrijd op de kalender te zetten. Hopelijk gaat hij de geschiedenis in als de Sprint van Tielen.
Anno 2017
Dit jaar wil de grootste renstal uit de provincie Antwerpen dus de Sprint opnieuw op de autosportkaart zetten. Sprint is een instapklasse in de autosport en uit het verleden is gebleken dat ervaren rally- en rallycrosspiloten hier hun eerste kennismaking deden met de autosport.
Het recept blijft ongewijzigd en is waarschijnlijk gekend bij de mensen die wel eens afzakken naar Wallonië, waar deze wedstrijden nog altijd een zekere populariteit genieten. Het is een korte maar technische klassementsproef (3,4 kilometer), volledig op verharde ondergrond, waarover verschillende reeksen worden gereden en het is de snelste tijd van de wedstrijdreeksen die telt voor het eindklassement. Een rallysprintje zonder co-piloot, een bergklim zonder heuvels of een slalomproef zonder de poortjes… het is maar zoals u het wil bekijken. De korte afstand maakt dat er geen co-piloot of roadbook nodig is. Ook het veld zal gevarieerd zijn want alle types van wedstrijdwagens zijn toegelaten, op voorwaarde dat ze over een keuring van een officiële bond (VAS, ASAF of RACB) beschikken. Eénzelfde wagen kan ook door meerdere (maximaal drie) rijders worden ingezet. We kunnen ons dus verwachten aan wagens uit de rally, slalom (enkel indien ze beschikken over een rolkooi), klimkoers of rallycross.
Het parcours werd uitgezet in de wijk Mazel, te Tielen in de provincie Antwerpen. “Het meest verbazingwekkende is dat deze wedstrijd eigenlijk werd bedacht naar aanleiding van een vraag van de gemeente. Omdat we al wedstrijden hebben in Arendonk, Rijkevorsel en Kasterlee kwam er de vraag om ook in de andere deelgemeente, Tielen, iets te organiseren. De meeste interesse komt uit de hoek van de rallycrossrijders”, liet Kris Peeters van Titanic weten. Op het moment van schrijven staan er een dertigtal deelnemers op de lijst, maar Kris Peeters verwacht nog een deel “late inschrijvingen”.
Wat de zegekansen betreft is het uitkijken of deze uit de rallycross, rally of ervaren klimkoersrijders komt. Volgens de voorlopige inschrijvingslijst zal de strijd gaan tussen Steve Leysen, Jurgen Van de Weyer, Jef de Busser en Nick van de Perre maar daar kan in de loop van de week nog heel wat verandering in komen, want inschrijven is mogelijk tot op de dag van de wedstrijd.
Op maandag 1 mei krijgen de piloten in de ochtend de kans om met de wedstrijdwagen het parcours te leren kennen. Om 10 u starten de gechronometreerde trainingen gevolgd door de wedstrijdreeksen. Er worden twee trainingen verreden en afhankelijk van het aantal deelnemers drie of vier wedstrijdreeksen.
Het westrijdcentrum is gelegen in Mazel 17 te 2460 Kasterlee. Hou er wel rekening mee dat de Gierlebaan enkelrichting is vanaf het centrum van Tielen richting Gierle. Omstreeks 18u verwachten we de einduitslag.
De tussenstanden en alle info vindt u op: http://www.titanic.be

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Leave a Reply