De eerste wedstrijd van de Belcar Endurance verliep zeker niet volgens een vooropgesteld scenario. Vooraan ging de zege dan wel naar vader en zoon Longin, samen met Anthony Kumpen in de Wolf van PK Carsport, maar achter de winnaars kenden de prototypes één na één technische problemen. Dat maakte uiteraard de zaak van de diverse Porsche 911, die de plaatsen twee tot en met vijf inpalmden. Bouvy-Coens-Van Dalen werden tweede en Haane-Bonnet-Van Parijs in de kleuren van Belgium Racing derde. Hoe dan ook met een zege van vader en zoon Longin algemeen, vader en zoon Vannerum bij de toerwagens en vader en zoon Convents bij de BMW Clubsport was de opener van de Belcar Endurance een familiezaak.
Bij de start was het Didier Van Dalen die bijzonder sterk vertrok en heel knap enkele ronden het peloton kan aanvoeren, tot de prototypes dan toch hun weg voorbij de jonge Porsche-rijder vonden. De banden van de 911 lijden iets sneller dan het rubber van de 2-liter open sportwagens en na goed 15 minuten wedstrijd was de hiërarchie vooraan hersteld.
“Ik zat mee vooraan”, vertelde poleman Luc De Cock, “maar ik liet een beetje verrassen door Bert Longin en kon niet meteen aansluiting vinden.”
Longin Sr. sloeg dus een gat, gevolgd door de beide Norma van Deldiche en McDonalds. Het exemplaar van DVB RACING was dan al weggevallen met elektrische problemen. Later zouden ook de beide andere Norma overigens problemen kennen. “Elektronica”, was de uitleg in het kamp van Deldiche.
Vooraan reed de PK Carsport Wolf dus weg, gevolgd door een horde 911. Enkel de MExT Porsche van de gebroeders Wauters haalde het einde niet, met een defecte versnellingsbak.
Bij de toerwagens leek de zege te gaan naar de Comparex Racing by EMG BMW M3 van Wiebe Wijtzes en Steve Vanbellingen, tot zij een tik op het linker voorwiel kregen van een tragere deelnemer. De eerste toerwagens werd de BMW M235i van vader en zoon Vannerum en Jean-Luc Behets. Vanbellingen en co reden nog als tweede over de meet. De beste BMW Clubsport was de wagen van vader en zoon Convents.