De Leuvense racepiloot Bert Longin legt het vuur aan de schenen van kandidaat-piloten voor het Belgische Solar Team. Zelf is hij al zeker van één van de twee plekken achter het stuur van de zonnewagen tijdens het opkomende wereldkampioenschap in Australië. In oktober 2017 racet hij voor de tweede keer met de zonnewagen van het Leuvense studententeam Ingenieurswetenschappen door de Australische vlaktes. De zoektocht naar twee extra piloten was letterlijk en figuurlijk een vuurproef. Drie fysieke testen en een evaluatiegesprek met Bert en teammanager Joachim Verheyen beslisten dat Pieter Galle uit Neerijse en Jasper Schrijvers uit Rotselaar deze grote verantwoordelijkheid kregen.
3 maal de proef op de som
Aan de hand van 3 fysieke proeven legden de teammanager en de ervaren racepiloot de vijf eindkandidaten op de rooster. Na een looptocht door de Rotselaarse bossen mochten de kandidaat-piloten zich bewijzen op het Batak-toestel. Dit is een apparaat ontworpen voor racepiloten dat hun perifere zicht opent en de concentratie voor fijne motoriek en coördinatie verbetert.
De racesimulator testte vervolgens hun hand-voet-coördinatie en hun zicht op de baan. “Het is belangrijk om ook te testen hoe piloten kijken naar de baan: hebben ze een tunnelzicht, of kijken ze net breed of kort”, vertelt Bert. “Zo’n simulator is niet langer een grote PlayStation, maar komt erg dicht bij een echte rijervaring met een racewagen. Het was dus de ultieme test voor de voornamelijk onervaren kandidaten. We hebben gekeken wie de snelste ronde reed oftewel de fastest lap time had”, gaat hij verder. Na de fysieke proeven en het evaluatiegesprek werden de totaalscores opgeteld en de 2 extra piloten gekozen.
In oktober 2017 racen Pieter Galle en Jasper Schrijvers aan Longins zijde in de solarwagen van het 21-koppige Punch Powertrain Solar Team. Pieter maakte het ontwerp van de krachten die de zonnewagen zullen belasten, waar Jasper verantwoordelijk is voor de bedrijfsrelaties binnen het Solar Team en hoofd is van energie.