[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/DSC00189.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/DSC00229.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Na afloop van het RACB Rally Criterium van het seizoen 2014 hadden de snelle BMW rijders uit dit Citerium het idee om aparte cup te creĆ«ren binnen de nationale rally. Het was indertijd een manier om de dominante BMW’s, Francky Boulat en Kurt Braeckevelt hadden in 2013-2014 het Criterium overheerst, uit die competitie te houden. Er werd toen immers heel wat kritiek geleverd op de aanwezigheid van de krachtige BMW’s. “Het is leuker om in een eigen competitie te rijden. De deelnemers kennen elkaar en er is een eigen podium voorzien. Zo krijgen ze ook de nodige media aandacht”, verklaart mede-bezieler Boudewijn Bartsoen. Ondertussen is de M-Cup een vaste waarde geworden en de organisatoren verwelkomen de spectaculaire machines met open armen. Ook in de TAC in Tielt vormt de M-Cup met 12 inschrijvingen een mooi deelnemersveld. “Bovendien zijn we de enige echte Cup, door de RACB erkent”, verduidelijkt Bartsoen.
De tweede manche van de M-Cup belooft een mooie strijd te worden. Hoezeer de M-Cup gegroeid is wordt bewezen met de aanwezigheid van enkele machtige machines: De nieuwe 1M van Kurt Braeckevelt, die al eens werd getest in de Rally van Hannuit, en het pk-zwangere exemplaar van Thierry Cokelaere. Liefts 430 pk worden hem toegeschreven. Het wordt het debuut in eigen regio van de garagehouder uit Oostrozebeke met zijn nieuwe wapen. Samen met Haspengouw winnaar Francky Boulat (die dit seizoen kan genieten van een nieuwe sequentiele versnellingsbak) vormen zij de gedoodverfde favorieten voor deze manche.
Enkele nieuwe piloten maken hun opwachting binnen de M-Cup waaronder Wim Lootens (E36 M3). Vorig seizoen wist Wim nog de criterium manches in de Haspengouw en de Seizoensrally te winnen. Dit jaar maakt hij de overstap naar de M-Cup om zich te meten met ‘grotere’ jongens. Een andere nieuwkomer is Jens Maes (130i). Na jaren bij de “historics” maakt hij nu de overstap naar de M-Cup. Ook Jan “Pistoletto” Vandenberghe maakt dit jaar de sprong naar het nationale gedeelte. Cris Algoedt begint het M-Cup seizoen in Tielt, met de 1M in nieuwe kleuren. Hij wordt vergezeld door Dakar-piloot Steven Rotsaert. Het duo moet zeker tot de podiumkandidaten worden gerekend.
Verder zien we duizendpoot Jean-Louis De Roeck (opgave in de Haspengouw), die zal hopen dat de E30 M3 in Tielt langer kan meedraaien. De Roeck rijdt trouwens ook nog autocross en klimkoersen.
We besluiten de lijst met Bert Truyens, routinier Tom Ceuppens en 1 Nederlander. Maar Wim Muilwijk (E46 M3) bewees al dat hij heel hard kan gaan. Tenslotte is er Brecht Hoorne, in de Haspengouw goed voor een onverhoopte 3de plaats, die de limieten van zijn montuur nog aan het aftasten is.
Het M-Cup peloton is klaar voor de TAC, zoals ook bleek uit de persvoorstelling die gehouden werd op donderdagavond voor de wedstrijd.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]